Måste upp i hull - gillar inte höet!

Tillis

Trådstartare
Min nya kuse behöver gå upp både i hull och muskler.
Har köpt in ett bra hö, som jag tänkte att han skulle få fri tillgång av, men han gillar det inte! Misstänker att det är för grovt...
Av det tidigare hösilaget - som hade alldeles för dåliga värden - åt han gladeligen 15-16 kg, och hade säkert ätit mer om han fått. Nu sprider han bara runt höet och äter max 11-12 kg.

Bör han kunna gå upp ändå eller behöver jag vräka på kraftfoder tror ni? (äter ej luzern). I dagsläget får han bara lite skrammel blandat med linfröolja.
Höet har Smrp på 51 g/kg foder. Energi 7,6 Mj/kg foder.
Hästen är hbl/fbl på 167 cm. Lätt modell och promenadrids endast för närvarande med tanke på underlaget.

Ska jag bara ha is i magen och avvakta, eller vad tror ni?

Mvh Tillis

Sv: Måste upp i hull - gillar inte höet!

Om hästen ska både upp i hull och muskler hade jag gett annat foder som komplement. Speciellt om den inte vill äta ordentligt av höet. De flesta hästarna fördrar ensilage så visst kan du vänta lite och se om den ger sig och börja äta hö. Men troligen kommer den inte göra det om det finns andra hästar som får ensilage i samma stall.

Ja, andra hästar i stallet äter hösilage, men ingen som går i min hästs hage. Vi har alla olika foder - vissa ägare anser inte att värdena i fodret är viktiga, andra vill ha hösilage, vissa hö osv...

Får väl dra på lite mer med kraftfoder - frågan är bara vad? Vill inte ha en massa energi som sätter sig på huvudet.

På den här sidan kan du räkna ut en exakt foderstat till din häst. :)

Jag har inte själv det problemet med en häst som ska upp i hull men jag vet att andra som har det gärna ger Lusern, det finns även dem som tycker att olja fungerar väldigt bra! Dom ska dessutom bli väldigt fina i pälsen av det.

KL

Är höet fräscht?

Jag bytte till hö på min när hon inte ville bli bra i magen efter installning. Kunde inte begripa varför hon vissa dagar åt upp allt och andra dagar drog runt hälften, svaret var att balarna luktade olika. Vissa luktade dammig och helt enkelt lite ofräscht och det ville hon helt enkelt inte ha, smart häst.

Jag hade provat Salsa Naturell grön, pelleterat gräs som verkar vara mkt smakligt om man frågar pållarna i vårt stall. Höga värden både på energi och protein samtidigt som det ju är grovfoder. Dock får man vara beredd att blöta det lite för det är inget bindemedel i pelletsen så de har en tendens att smulas sönder.

Nja, i ärlighetens namn så luktar det nog egentligen inte mycket alls. Inte ofräscht, inte damm, men liksom inte så jättemycket hö heller... Kanske är det det - att han liksom inte gillar smaken/lukten?

Får väl dra ner höet till en mängd han äter, och sedan fodra upp med ngt annat kraftfoder. Rent dåliga balar får jag byta ut enl foderleverantören, men det är ju svårt att få byta för att hästen "inte gillar det".

Tack för tipset, men räkna foderstat kan jag göra.:)
Misstänker dock att denna häst ligger utanför ramarna, och behöver rätt mycket mer än vad ett sådant program säger (de är mer riktlinjer tycker jag) - han behöver ju både muskla sig och få hull.
Luzern äter han som sagt inte, och olja får han redan. Kanske kan öka på den lite dock...

Av det tidigare hösilaget - som hade alldeles för dåliga värden - åt han gladeligen 15-16 kg, och hade säkert ätit mer om han fått. Nu sprider han bara runt höet och äter max 11-12 kg.

Är du säker på att det inte bara är vatten han äter mindre av? 12kg hö med 85% TS (standard för hö) är ju ungefär lika mycket torrsubstans som 16kg hösilage med 65% TS (vilket är ganska torrt hösilage), det är bara 4kg vatten mindre, så han får dricka mer.

Hippo Alfa är supersmakligt och innehåller grönmjöl, trots att fullblodet kategoriskt ratade lusern var Alfa det enda han åt. Bra värden, rekommenderas varmt

Hmm... Njae, kanske kan vara en del vatten iofs... :o
Ska kolla analysen på "gamla" hösilaget imorg, och kolla ts-halten. Tror det är rätt torrt, så tänkte nog inte att det skulle göra så stor skillnad.

Stort tack för tipset! Ska köra runt City-G imorgon och kolla!:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 581
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka