Måste man vänja in halm långsamt?

Lunett

Trådstartare
Har en ponny som är en tjockis och går därför i skogshage med minimalt med bete (tillsammans med annan ponnykompis såklart) har stödutfodrat med lite hö för att säkerställa att dom har något att tugga på. Det är ju svårt att veta hur mycket dom faktiskt hittar att äta i en skogshage även om man tycker att det finns väldigt lite mat.. :confused:

Den tjocka är dock fortfarande tjock och den andra är fin i kroppen och bör inte gå ner i vikt. Hon får ibland beta gräs på annat ställe eller så får hon extra hö i eller utanför hagen.

Har nu skaffat halm för att blanda ut den lilla grovfodergivan till den tjocka som måste ner i vikt. Vill inte ge för lite grovfoder för tarmarna måste ju få jobba, tänkte därför att halm borde funka. :)

Men frågan är, måste man vänja in även halm långsamt som med allt annat? Isåfall, hur långsamt?
 
Jag tänker att det beror lite på hur intresserad hästen är av att äta halmen. Om den är lite skeptisk kanske det inte behövs någon invänjning, det kommer hästen göra på egen hand så att säga.

Fast om det bara handlar om något kilo hade jag inte brytt mig om att vänja in faktiskt. Speciellt inte med tanke på att de redan äter hö.
 
De flesta hästarna älskar ju inte halm direkt utan äter det bara i brist på annat så om du blandar i ett kilo halm eller två i högivan så tror jag att de reglerar det ganska bra själva. Eftersom både hö´t och gräset är detsamma som innan så är det ingen fara att ge några kilo halm på en gång. Om du däremot skulle slutat tvärt med hö och gräs och enbart gett halm så hade det ju inte blivit bra men inte på de premisserna du har tänkt dig.
 
Har en ponny som är en tjockis och går därför i skogshage med minimalt med bete (tillsammans med annan ponnykompis såklart) har stödutfodrat med lite hö för att säkerställa att dom har något att tugga på. Det är ju svårt att veta hur mycket dom faktiskt hittar att äta i en skogshage även om man tycker att det finns väldigt lite mat.. :confused:

Den tjocka är dock fortfarande tjock och den andra är fin i kroppen och bör inte gå ner i vikt. Hon får ibland beta gräs på annat ställe eller så får hon extra hö i eller utanför hagen.

Har nu skaffat halm för att blanda ut den lilla grovfodergivan till den tjocka som måste ner i vikt. Vill inte ge för lite grovfoder för tarmarna måste ju få jobba, tänkte därför att halm borde funka. :)

Men frågan är, måste man vänja in även halm långsamt som med allt annat? Isåfall, hur långsamt?
Nej, det är nog ingen större katastrof att ge direkt. Egentligen kan du ju ge enbart halm om du vill och komplettera med eventuellt proteinfodermedel i annan form.
 
Tack för era svar! Har blandat ungefär 70% hö och 30% halm till natten och i morse igen... Bara för att va på den säkra sidan :) Halmen blir uppäten och inte ratad. Absolut första tuggan togs emot med viss tveksamhet men nu visar dom inget missnöje :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 069
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 261
Senast: Djurvän
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp