Måste man massera på "rätt" sätt?

_Runaway_

Trådstartare
Måste man kunna de riktiga greppen och emtoderna för massage om det ska vara positivt för hästen? Eller kan man massera som man vill? Eller ja, alltså att man följer med händerna ängs musklerna och så.

Sv: Måste man massera på "rätt" sätt?

har faktiskt funderar på samma sak min häst uppskattar när man klämmer å masserar lite på benen och baken...det syns på hela honom att han gillar det...tror inte att det är farligt omn man inte går ner på djupet liksom...precis som med människor...Skulle nog inte våga massera en häst med en skada dock av rädsla att göra det värre...men min är fullt frisk vad jag vet så så länge han tycker det är skönt fortsätter jag nog...
Fast det kanske är nån annan som vet nåt annat? :)

// Anna

Jag tror att det bara är att köra på så länge man inte bänder och leker akupressur för mycket bara. Jag frågade hästens massör om lite övningar han kunde tipsa om. Så nu pillar jag på de ställen där jag vet att det behövs (på Atlaskotan och innanlåren exempelvis) och där jag tycker att hästen verkar uppskatta det.
Hästen har inte fått några större men av det verkar det som:angel:

Man märker ju om hästen tycker det är obehagligt och då är det kanske bäst att låta bli! :D Annars är det ju bara o köra på!

Det är lika viktigt att masera runt om musklerna som på, och oftast när dom verkligen behöver en riktig masage är det för mycke smärta på själva musklen för att direkt kunna gå på problemet, då är det bäst att börga runt om det onda patiet. Jag har alltid hästarna lösa i en box dock med grimma just för att dom ska kunna säga i från att nu gör det för ont. Då går dom en runda i boxen och för det mästa kommer dom tillbaka när omheten har lagt sig lite för det är ju ändå sjönt. Är du osäker på hur du ska göra så tästa på dig själv först och använd "dynorna" mot handleden i handen och gör roterande rörelser på ditt låt tex, då känner du hur hårt du kan trycka innan det gör ont och då kan du ta i lite mer på hästen. Men tänk alltid på att börga löst och efter hand öka trycket. Men går hästen undan så låt den göra det tvinga den inte genom att vara uppbunden då kan den få obehag av masagen. Jag behandlar många olika hästar och ser gång på gång hur vicktigt det är att dom får gå unda o komma tillbaka när det blir för mycke. Kycka till mvh Jessi

bara det inte är djuptgående massage bara. För är det djupgående och man inte vet hur man ska gå till väga så kan det skada mer än göra nytta.

jag tror inte man kan skada hästen genom att använda händerna, den visar ju om den inte gillar det.

Ja det gör den apsolut och det är därför det är så viktigt att den får gå lös i boxen o inte vara fast. Är den fast o den inte är tilreckligt tydlig med signalerna att den inte tycker om de så blir det bara fel, och då är riskerna ännu mindre så tänk på lösheten i detta fallet lycka till Mvh Jessi

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 820
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka