Måste man ha brodd på gräs?

cherryblossom

Trådstartare
Vid vårt stall finns en ridbana på gräs som är hyfsat stor, kanske 25*60 eller nåt. Men jag har inte hoppat så mycket där eftersom jag inte vet om man törs hoppa på gräs utan brodd? Och om man ska ha brodd, hur många ska man ha då? Räcker det med traktbrodd eller ska man ha tåbrodd också?

Mina ponnyer har aldrig halkat eller så när jag ridit dressyr där, även på volter och så, men det är ju inte samma sak som hoppning ändå.
Hoppar inte så högt, typ 80-90 kanske högst, och inte så svåra övningar hemma. Det är en c-ponny och en d-ponny, om det spelar någon roll :)
Tror ni jag törs hoppa utan brodd om det inte har regnat?

Sv: Måste man ha brodd på gräs?

För inte alltför länge sen skulle jag rida min unghäst. Vi gick i gräset, det var lite daggblött, men inte speciellt mkt. Han blir lite rädd för något bakom sig, hoppar till, halkar så in i norden stöter till mig rejält, ev landar han lite på mig med. När jag ser nästa grejj så ligger hästen på rygg och sprattlar med benen, och har med andra ord trillat omkull riktigt rejält.

När detta hände så ledde jag honom i lugn skritt.

Jag tror att man gör bäst i att aldrig underskatta hur halt gräs kan vara.

Jag fick hjärnskakning, blåmärken på heeeeela smalbenen, armarna gick inte att använda, ont när jag andades och givetvis ont i huvudet och nacken. :cool:

När jag tävlar och tränar FT och hoppning på gräs rider jag på enbart traktbrodd om det är bra underlag. Är det blött och regnar så blir det rejälare brodd och även i tån.

Jag rider enbart på traktbrodd i den mån underlaget tillåter det för att inte hämma glidmomentet i landingen för mycket. Det kan slita på hästarna om det blir för stumt. Men samtidigt får det inte bli halt heller. så det är lite av en konst att brodda på gräs tycker jag. :) Men har du brodd i trakten så klarar du dig bra om det inte är blött.

Jag har väldigt stor respekt för att hoppa utan brodd på gräs. Men jag vet att det finns dem som gör det utan problem. Du må nog känna dig för. Blir hästen kort i steget och spänner sig, då får den för lite fäste. Men jag hade tagit det säkra före det osäkra. :)

Beror på hur marken är. Jag har gräsbana hemma och broddar aldrig om jag inte ska hoppa högt (120+, vilket inte är aktuellt nu ändå pga unghäst), men jag hoppar inte heller när det är blött.
Skippar ibland brodd även på grästävling, beror på marken under som sagt.
Använder endast traktbrodd, oavsett om det är banhoppning eller fälttävlan.

För en balanserad häst är gräs inga problem, och de går ju oborddade ute hela dagarna utan att slå ihjäl sig.

kl, brukar också hoppa hemma i hagen upp till en meter utan brodd, har det dock regnat så galopperar jag knappt där.
men till t ex tävling på 90-1m, kan det räcka med bara trakt brodd fram? vill inte brodda bak på tävlingsplats pga opålitlig polle.

Jag broddar alltid hemma så man slipper jag med det böket på plats. Funkar super och har alltid gjort det med travarna också.

Jag tänkte också på att de är obroddade i hagen, och där är det mer gräs. Banan är liksom "torrare" med mer jord, så jag tror inte att det borde bli halt om det inte har regnat eller så :)

Fast det är ju inte så ofta hästarna hoppar hinder i hagen. Jag vet flera hästar som skadat sig ordentligt i hagen pga det har halkat så det känns som en rätt usel ursäkt.

Jag broddar alltid när jag ska hoppa på gräs. Olika längder beroende på underlaget. Broddar hemma, har ett rejält lager spån i transporten o häst som står still.

Jag brukar ha så lite brodd som möjligt. Hoppar inte med brodd om det är småhinder på bra bana.

Det beror ju på hur balanserat du kan rida och hur det ser ut under gräset sas.. jag broddar aldrig hemma när jag hoppar på gräs.. jag broddar aldrig på terrängträningar och jag har nog ridit en 4 fälttävlan i år utan brodd överhuvudtaget och då har både hopp och terräng gått på gräs.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Hallonsoda
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Mabuse
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?