Måste man använda schampo...

-Catherine-

Trådstartare
...när man badar sin häst? Går det kanske lika bra med diskmedel/såpa/flytande tvål?

Gammelponny har gnuggat varenda millimeter av sin kropp mot varenda kådig gran i vår skog och ser nu ut som ett vandrande flugpapper. Jag behöver dränka in honom i matolja för att få bort kådan men sedan måste ju oljan tvättas bort....å allt hästschampo var slut :(

Jag absolut vägrar att åka fem mil enkel resa in till stan för att köpa en flaska hästschampo i 25 graders värme! :crazy:

Sv: Måste man använda schampo...

Jag vet folk som använder diskmedel också. Men det är inget som jag skulle vilja rekommendera. Det är väldigt uttorkande och har du en känslig häst så kanske den inte tål det.

Jag funderade lite på den biten faktiskt, att han skulle bli lite torr i pälsen av det. Men oljan är rätt svår att få bort med vanligt schampo faktiskt, det går åt väldiga mängder så det hade ju varit bra om man kunnat använda ngt annat.

Men såpa lät ju bra, det är ju inte lika uttorkande som diskmedel heller :)

På den tiden jag hade en massa hästar ägde jag aldrig speciellt hästschampo.

Brukade hamstra billigt vanligt schampo - eller ännu hellre duschcreme.
Tre liter/8 kr på någon billighetsaffär och jag storhandlade... :D

Duschcreme är allra bäst anser jag. Skulle nog tveka att köra såpa för det torkar ut alldeles förfärligt, och är hästen det minsta känslig så kan det bli trista följder.

Har man vit svans som behöver bli ren så är bästa knepet att först schamponera och sedan dränka den i jodopax (vanlig lösning 4 ml till 1 lit vatten). När den torkat är den garanterat vit!

Precis som många andra kör jag grumme på min, han brukar bli ordentligt ren trots att han är skimmel och en riktig skitgris!

Jag vet folk som använder diskmedel också. Men det är inget som jag skulle vilja rekommendera. Det är väldigt uttorkande och har du en känslig häst så kanske den inte tål det.

Nej, det är i pricip samma sak som shampo med en viss skillnad och det är priset.:D

*knycker egen knapp*

Då kör jag på såpa eftersom så många är nöjd med det. Nu skall det oljas & badas ponny, jädrar i min lilla låda! :D

Tack för alla svar!

Nej såpa torkar inte ut, snarare tvärtom, efter en tid med upprepade behandlingar med såpa så brukar pälsen kännas lite fet.

Man och svans blir jätte enkla att reda ut, nästan som inbyggt balsam och flugor, mygg och knott skyr hästen som pesten i några dagar efter ett bad med såpa.:D

Har du kåda som inte släpper så använd smör/margarin/olja på dessa ställen innan badet.

Japp, olja har jag fulla sadelkammaren av. Det blir en del "inoljningar" när man har skogshagar så jag brukar köpa storförpackningar av matolja :p

Jag tvättar endast mina hästar i Grumme grön såpa :) Naturligt är bra :) Även hästar som har vart känsliga mot olika saker har inte haft problem med Grumme grön såpa.
Så tummen upp för Grumme grön såpa.
Denna såpa är oxå väldigt bra att göra rent lädret med, men kom ihåg och ha på någon slags olja efter du gjort rent läder med vatten å grönsåpa :)

Undrar av vilken anledning man skulle ha olja på läder efter att ha tvättat med grumme? Varför olja överhuvudtaget...
Har använt grumme som lädertvål i ca 10 år o anbäder nästan aldrig fett på utrustningen.

Det blev såpa till slut och ponny blev ren :)

Dock nöjde jag mig med att göra ren de värsta fläckarna, för precis när jag skulle börja tvätta så drog århundradets värsta åskväder över oss och då var jag inte så sugen på att stå ute och slaska med vattenslang :crazy:...jag får ta resten av ponnyn en annan dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka