Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

MissFideli

Trådstartare
I framtiden när jag köper häst så vill jag förstås ge den bästa föda. I stallet jag jobbar nu, ges enbart Dynavenas foder, alla utom en får nån av deras sorter. Och det ser ju kanon ut!
Men är dessa specialfoder ett måste? Jag planerar i så fall rida blandat, träna på relativt hög nivå i dressyr men inte tävla. Skulle min häst klara sig på det gamla vanliga havre, betfor och mineraler samt kanske lucern om höet/silaget kräver? Eller är dagens hästar i behov av specialfoder?

Sv: Måste hästen äta müsli, pellets och allt sånt?

Det har ju gjorts en del forskning och tester sista tiden som visar att hästar presterar lika bra om inte även bättre på enbart grovfoder.

Kan tyvärr inte länka just nu men prova att googla.

Vad hästen behöver i krubban styrs naturligtvis av vad grovfodret innehåller. Om du skulle hitta det ultimata grovfodret som innehöll allt hästen behöver så kan du ju hoppa över kraftfoder helt, men det är ju inte alla förunnat.

Sedan får man välja mellan att själv blanda råvaror för att uppnå behoven och kvoterna, eller köpa ett färdigfoder som redan matchar detta. Detta är ju mest en smak- och prisfråga. Själv har jag valt att blanda egen "müsli" med havre, lucern, linfrökaka, mineraler och örter; det passar mig att kunna skräddarsy krubbmaten efter grovfoder och träningsnivå.

Ja, det har jag också tänkt på efter att ha läst här på buke. Kostnadsmässigt (här i Stockholm) vore det ju en dröm, ju mindre foder som krävs. Men hästen måste ju må bra förstås.

Det är jättesvårt att svara på bara så här. Det varierar enormt från häst till häst vad den behöver och som ägare har man ansvaret att känna hästen såpass bra/ha skarpt öga för om hästen har för mycket/för lite energi, högt/litet hull, glansig/matt hårrem osv. för att kunna ha ett visst hum om hästens behov.

Min ambition under tiden jag hade häst var att i möjligaste mån hålla det så enkelt och basic som vanligt. Fram tills han blev runt 19-20 år åt han hö, mineraler och krossat korn. Han höll sig fin på det och behövde inget mer. Men då får man tänka på att han var kallblodstravare som reds "normalt", alltså inga ambitioner för högre nivåer. När han blev äldre märkte jag att han inte tog till sig av näringen på samma sätt (sköra hovar då han tidigare haft toppenkvalitet, lite slöare/sämre i magen m.m). Jag började ge B-vitamin regelbundet (innan fick han bara vår och höst) samt bytte till müsli. Det funkade perfekt för honom och jag/min medryttare red honom normalhårt ända fram tills förra våren då han blev halt och det visade sig vara artros (troligtvis en kombination av ålder, han var 23 år, och dåligt underlag i hagen som förvärrade det hela). Han togs bort efter sommarbetet, men var hela tiden fram till dess i gott hull och gott mod.

Mitt bästa tips är väl att inte börja mixtra med fodret det första du gör utan avvakta och se vad han/hon verkar behöva. Lite slö: mer energi, bygga muskler m.m: mer protein osv.

Min erfarenhet är att många hästar klarar sig mer än bra på hö och spannmål av bra kvalitet, snarare än en massa mixar (müsli/pellets) där man inte egentligen kan se vad de innehåller.

Tyvärr är det rätt dåligt ställt med det svenska höet. Höbönderna verkar vara ute efter att producera så mycket energi som möjligt och inte bry sig så mycket om protein och mineraler.

Det verkar stört omöjilgt att få tag på ett grovfoder som täcker hästens näringsbehov fullständigt. Alltid är det något som fattas och något som det är för mycket av. Färdigfodren och mineralblandingarna som finns att köpa är stört omöjligt att matcha ordentiligt med nåt grovfoder.

Så det blir till att blanda krubbmaten själv och det blir inte alltid billigare.

Jag håller med allt som är skrivet hittills.

Utgå efter grovfodret och tillsätt det som ev behövs, råvara efter tycke och smak samt vad som funkar inom vilka mängder tex.

Det enda är väl att spannmål inte bör ges i större mängder så är behovet större kan man behöva olika fodermedel för att det ska bli bra därav att många använder färdigfoder där det ofta är upphettat/ångkokt och därigenom klarar hästens mage av det bättre

Jag har tidiagre använt alla möjliga olika kraftfodersorter till min dressyrhäst. Han är modellen större och inte lättfödd. Han har tidigare ätit ca 4-5 kg kraftfoder om dagen under full träning plus 15 kg hö för att hålla muskler och hull i bra skick.

Men sen hittade jag Dynavena. :)

På bara 1 kg Elevage om dagen så började han fylla upp kroppen på ett sådannt sätt som han aldrig har gjort på ett annat foder! Och då även när han bara vilade! :D Hovarna blev hårdare, manen växte ut snabbare, han blev lugnare i magen. Bara fördelar och bra mycket billigare än att ge stora mängder av ett annat foder för att få samma effekt.

Så jag skulle absolut behålla dynavena, det kommer jag att göra till alla framtida hästar! :)

Vart ju "tvungen" att kolla deras hemsida...

Beräknade min hästs foderstat och fick detta

Behov 112 MJ, 674 g smältbart råprotein, 45 g kalcium och 34 g fosfor per dag.
Fodergivor
20 kg Hö/dag
(Obs! Högiva bör ej överstiga motsvarande 10 kg hö/dag)

:eek: :eek: :eek:

EHHH VA ? Högiva bör ej överstiga 10 kg hö / dag ? I vilken värld då ?

Var också tvungen gå in och kolla. Reagerade på samma sak

Är det så att de menar 10 kg torrsubstans?
Hursom har jag aldrig någonstans tidigare läst om en rekommenderad maxgiva vad gäller grovfoder?
Lät verkligen märkligt

Hästar är gräsätare (; så nej de är inte i behov av något specialfoder eller spannmål. Man ger ex kraftfoder för att komplettera grovfodrets eventuella brister.

Vart ju "tvungen" att kolla deras hemsida...

Beräknade min hästs foderstat och fick detta

:eek: :eek: :eek:

EHHH VA ? Högiva bör ej överstiga 10 kg hö / dag ? I vilken värld då ?

Jag har berättat det för Mari som är den som tar in Dynavena i sverige om detta och det är något problem med själva programet och omräknandet från kg till vad det nu är de använder för mått i frankrike. Så det är inte så att de inte vill att man ska ge hästarna mer än 10 kg hö, tror att med deras mått så blir det 20 kg eller nått sånt. :p

I framtiden när jag köper häst så vill jag förstås ge den bästa föda. I stallet jag jobbar nu, ges enbart Dynavenas foder, alla utom en får nån av deras sorter. Och det ser ju kanon ut!
Men är dessa specialfoder ett måste? Jag planerar i så fall rida blandat, träna på relativt hög nivå i dressyr men inte tävla. Skulle min häst klara sig på det gamla vanliga havre, betfor och mineraler samt kanske lucern om höet/silaget kräver? Eller är dagens hästar i behov av specialfoder?

Vi har haft egna hästar i 20 år. De har aldrig ätit något specialfoder. Fullblodet får havre och soja hela vintersäsongen, alla får betfor och mineraler efter behov, fånghästen får lusernpellets. Fullblodet börjar bli till åren och numera får även han lusernpellets.

Man får inte glömma bort att det absolut viktigaste och bästa fodret för en häst är grovfoder.

Nu är det svårt med ett fullblod (och dräktiga/digivande tackor) att enbart klara sig på hö, därför ger jag tillskott i form av havre och soja.

Höbönderna verkar vara ute efter att producera så mycket energi som möjligt ....
Det beror på att travfolket vill ha det så.
En högpresterande travare får alltid i sig för mycket protein och har svårt att få tillräckligt med energi.

Prova med att köpa av kobönder i stället.
De har högre protein i grovfodret.

Färdigfodren och mineralblandingarna som finns att köpa är stört omöjligt att matcha ordentiligt med nåt grovfoder.
Jodå, du har bara inte hittat rätt ännu.
Man kan få leta runt litet mellan de olika fabrikaten.

Det är enklare och billigare med färdigfoder.
Och så får man det ångkokt.

Jag kör med lokalproducerat pellets.
Här Mustang och där Edel.

Det här känner jag iof nog inte igen.
köper grovfoder för ett helt stall från samma leverantör sen många år. Det är en storleverantör som säljer till väldigt många och både nära och mer långväga kunder. Man får alltid välja mellan 4-5 st olika analyser, fler om man kräver det (förutsatt att man är ute i god tid för årsinköpet förstås). Vi har i flera år på raken 3-4 år nu, haft fantastiskt grovfoder där inte ens mineraler har behövts vissa år (annat än selen). Folk i stallet har fodrat med krubbskrammel , och de som har tävlingshästar (tävlar 130-140, Falsterbo osv) har lagt på lite krafft för att toppa energin bara.
detta år har vi för första gången på 3-4 år lite sneda mineralvärden på grovfodret vi valt för året, så har behövt lägga till vetekli för balans, samt ett specifikt mineralfoder som balanserat upp det. Utöver det äter alla hästar i stallet enbart havre, betfor och i några fall krafft i små mängder för att få upp energi på de som behöver toppa det.
Väljer alltid grovfoder med en kvot på runt 6-7 och energin åt det lägre, då det blir enklast och mest passande för alla i stallet som helhetsbild, de som har lättfödda kan hantera det, och de som vill plussa på mer pga tävlingsprestation osv, kan göra det. har funkat superbra och alla är jättenöjda.

Det är enklare och billigare med färdigfoder.
Och så får man det ångkokt.

Jag kör med lokalproducerat pellets.
Här Mustang och där Edel.

Det är möjligt att det är enklare - om man hittar ngt som passar till alla hästar - eller har många hästar. Vi har tre hästar -alla med olika behov. Det verkar jobbigt med massor av olika foder i stället för att ta bestämda mängder av samma foder.

Billigare har jag ingen aning om - blir det verkligen det?

Det verkar jobbigt med massor av olika foder i stället för att ta bestämda mängder av samma foder.
Det behövs bara en sort om höet är det rätta och så olika mycket till olika hästar.

Ett högenergi hö och ett högprotein pellets så är det sedan bara att balansera efter behov.

Billigare har jag ingen aning om - blir det verkligen det?

Absolut.
Mineraler och vitaminer är dyra saker och i fullfodren så ingår de.
Min foderkostnad minskade radikalt när jag gick över till pellets.
Och jag hade då många hästar.
Både ridhästar, avelsston och unghästar.

Det beror på att travfolket vill ha det så.
En högpresterande travare får alltid i sig för mycket protein och har svårt att få tillräckligt med energi.

Prova med att köpa av kobönder i stället.
De har högre protein i grovfodret.

Jodå, du har bara inte hittat rätt ännu.
Man kan få leta runt litet mellan de olika fabrikaten.

Tro mig, jag har kollat rubbet av vad som säljs i Sverige. Är tvungen att köpa enskilda från Polen för att få till det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar