Måste ha hjälp!

A

AnnaEricson

Hej!

Jag skulle vilja ha tips om hur jag ska göra med min häst. Han är en haflingervalack på 12 år. Han står tillsammans med en skettis. Han är importerad från Tyskland som unghäst.
Och problemet med honom är att han kan inte gå i hagen själv utan att hetsa upp sig å springa runt tills svetten bara rinner om han.. Det skulle aldrig gå att ha honom inne i stallet själv för då skulle han spränga boxen. När vi e ute å rider själva hetsar han upp sig för allt. Allting är jätte läskigt. Då vet han inte vad skritt är överhuvudtaget .. vilket är väldigt jobbigt..men när vi har sällskap sköter han sig jätte bra, förutom när vi vänder hemåt då går det knappt hålla honom. Ja har försökt me olika saker men de går inte han lyssnar inte. Det slutar bara med att han blir hysterisk.Dom gångerna jag går med honom istället för att rider sköter han sig perfekt lyssnar på allt å är inte rädd för trafik m.m Men så fort man kommer upp på ryggen på honom så är han en helt annan häst! Och det beror inte på att ja sitter å är nervös eller så för så är det inte. Han har varit så här hela tiden jag har haft honom vilket är länge. Snälla skriv om du känner igen eller vet ngt om hans beteende! Tack på förhand. MVH Anna
 
Sv: Måste ha hjälp!

Hej!
Min häst var likadan som unghäst. Rädd för precis allt och drog iväg snabbare än blixten. Som vuxen har det vuxit bort en del, men provade fodertillskott Magnesium som kan lugna ner om de har brist (har egentligen med muskelfunktionen att göra - hästen känner att kroppen inte funkar som den ska så då har den ALLTID ett extremt flyktbeteende för att hinna undan). Man kan prova Magnesium på hästen även om man inte tagit blodprov och konstaterat brist. Det ska ge resultat inom 1,5 vecka. Ge ordinerad maxdos om du testar.
 

Liknande trådar

Träning Har en del saker jag funderar över när det gäller min 3 åriga unghäst, lite olika kategorier men hoppas det går bra ändå :p Först och...
Svar
10
· Visningar
1 297
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp