Måste fråga!

millan30_228

Trådstartare
Jag är en tjej på 33 år som har ridit i 25 år varav 8 år på islandshästar. Jag har alltid upplevt det som om dom är lugna och trygga. Jag har bla jobbat på turridningar och hjälpt till att rida in unghästar. Hästarna har verkligen varit helt underbara. Nu har jag träffat två unghästar på raken som har försökt att slänga av mig. Gått över mig nästan när jag jobbat från marken. Alltid försökt komma på nya saker för att komma undan. Riktigt fräcka är dom.
Har en unghäst på foder nu som är sådan. Men skam den som ger sig.
Jag är så förvånad!!! Nu undrar jag om detta är vanligt att islandshästar krånglar så mycket vid inridning? När jag har ridit islandshäst, har jag absolut inte bara ridit turhästar. Utan bla 2:a klass ston med mycket vilja och gång. Likadant väldigt känsliga hästar. Men jag har alltid upplevt dom som snälla och trevliga.
Men jag älskar fortfarande islandshästar och har precis köpt mig en egen röd prins:bump: :love:
Enligt min uppfödare till honom så kan detta bero på stam.
Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Måste fråga!

Kan bero på lynnet(stam eller medfött), eller uppfostran, de har kanske inte lärt sig respekt för människan/ledaren.Sen finns det alltid individer som är lite krångligare än andra precis som människor.

Det är inte så enkelt som att enbart arv (aveln) styr detta. Även miljön har ENORMT stor betydelse - alltså uppväxt, träning osv.

Jag upplever - med min ringa erfarenhet - att många islandshästar har otroligt starka instinkter, och kräver att man faktiskt kan kommunicera "på deras" språk för att det ska funka.

Jag håller med föregående.

Jag köpte min häst när han va två år och då va han inte speciellt väluppfostrad. han hade varit mer som en hund=/

I "stallet" jag hade honom i (hos mammas kompis som födde upp hästar) gick han i hingstflock tillsammans med ett par monster till. Dom andra hästarna blev knappt hanterade å de va skitjobbigt när dom skulle verkas, byta hage osv.

Min häst naffsade och kunde inte stå på tre ben när han skulle verkas och så i början. men vi höll på mycket med honom och det gav resultat tillslut. nu är han värdens underbaraste(han är 5 nu). visst hittar han på massa bus hela tiden man han är aldrig dum.

Vår yngling har dock gått i flock fram till inridning, och stannade som vallack i hingstflocken. Med minimal, men bra, hantering så har det ändå blivit en *SUPER*trevlig individ som nu vid 6 års ålder är riden sedan han var 4. Inget kunde gjorts bättre :bow:

Mitt sto var väldigt bufflig när jag köpte henne som 1- åring.
Hon hade gått med en stofllock över sommaren men innan dess så hade de förra ägarna tydligen pysslat ganska mycket med henne.
Hon hade ingen respekt och kunde gå rakt över dig om du inte såg dig för.
Hon sparkade oxå mer än gärna åt mig om hon tyckte att jag vart för jobbig:devil: , eller om hon inte hade lust att göra det jag bad henne om.
Så jag lät henne vara, tog bara in henne på kvällen borstade henne och kratsade hovarna inget annat.
det tog kanske ett år men nu så är det aldrig några problem.:love:

Det är inte så enkelt som att enbart arv (aveln) styr detta. Även miljön har ENORMT stor betydelse - alltså uppväxt, träning osv.

Jag upplever - med min ringa erfarenhet - att många islandshästar har otroligt starka instinkter, och kräver att man faktiskt kan kommunicera "på deras" språk för att det ska funka.

Självklart beror det även på miljön och uppfostran. Dom tre första islandshästarna jag red in kom från island. Dom fem övriga var svenskfödda men hade från födseln gått i storflock med hästar i varierande åldrar. Varit enbart hästar. Troligtvis har jag haft otur med dom två senaste dom har varit typiskt "fräcka". Kört massor av ledarskapsövningar men det har varit svårt att få ur dom.

Vår yngling har dock gått i flock fram till inridning, och stannade som vallack i hingstflocken. Med minimal, men bra, hantering så har det ändå blivit en *SUPER*trevlig individ som nu vid 6 års ålder är riden sedan han var 4. Inget kunde gjorts bättre :bow:

Idag prova jag att sitta upp igen på min foderhäst. Så fort jag satte foten i stigbygeln så reste han sig. Men skam den som ger sig:smirk:
Tillslut stod han blick stilla när jag tyngde i stigbygeln och när jag hängde på honom. Helt utan att någon höll i honom.
Vi kämpar på för jag gillar honom så mycket.
Isisar är underbara

Tror precis som ovan att miljön gör väldigt mkt. Har betydligt hellre en ohanterad unghäst än en som har gått med barnas shettis i trädgården om ni vet vad jag menar. Däremot så själv vill jag att de ska kunna ledas (för byte av hagar mm) och lyfta hovarna (för att underlätta för hovslagaren).

Sedan så gör stammen sitt (mitt blivande sto är e. Toti från Gategården som verkar gett många ranghöga hästar med mkt egen vilja).

Den unghästen jag ska ha när hon ska ridas in är sådan. Och likadant hennes bror. Den förstnämda var tillgiven redan som föl och då håller man ju automatiskt på med dem mer utan att tänka på det. Nu är hon jätteduktig när man får ut i hagen till henne men hon kan fortfarande vara lite bufflig när man ger henne mat.

Hennes bror var början till bockbent när han föddes så honom fick vi stretcha (stavning?) flera gånger varje dag. Han var också tillgiven redan innan och llt blev bara så fel när vi blev tvungna att hålla på ännu mer med honom. Nu är han också helt okej men det kommer krävas jättemycket ledarskapsträning eftersom han kommer bli perfekta familjehästen.

/Jenny

Jag själv tycker att alla islandshästar kan vara ganska olika varandra.
I min unghästs stam är de flesta hästar ganska lika.
De är väldigt känsliga men också väldigt lätta att rida in, man kan säga att dem är väldigt lätt lärda, men samtidigt ganska försiktiga.
Men det är många (som inte har sådan stor erfarenhet av islandshästar) som tror att alla isisar är lugna och trygga men så är det inte i alla fall!:p

Islandshästar i sig och överlag är en trygg hästras, men som men alla hästraser så är inte alla lika dana. Detta har nog mycket med indridning, lynne, stam och mognad att göra. men också beror det på hur "självständig" hästen är. Man kan inte säga att alla islandshästar är lugna och trygga, men många är de.

Senast ändrad av en moderator:

Islandshästar i sig och överlag är en trygg hästras, men som men alla hästraser så är inte alla lika dana. Detta har nog mycket med indridning, lynne, stam och mognad att göra. men också beror det på hur "självständig" hästen är. Man kan inte säga att alla islandshästar är lugna och trygga, men många är de.

Jag håller med visst är det så att många islandshästar är lugna och trygga. Har ridit och hållt på med islandshästar i ca 10 år nu och nästan alla har varit underbara. Även dom som är känsliga har varit väldigt snälla och vänliga. Nu går det mycket bättre med min foderhäst, Vi började om igen med tömkörning. Jag har varit väldigt noga med att ha ledarskapet. Idag satt jag upp två gånger på honom han stod helt stilla med lösa tyglar. Jag satt på honom ett tag och berömde honom, sedan nöjde jag mig för idag. Nu tar vi det easy. Jag älskar denna häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 121
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar