Måste få ur mig det här...

O

Orkidébarn

Min häst är ju som alla vet världens underbaraste :love: Det som gör mig hemskt ledsen just nu är att hon markerar på ett framben. Jag tror att det beror på att hon fortfarande avlastar det från en gammal skada på bakbenet på andra sidan. Man märker det bara när man travar sakta, petar jag lite på benet med spöt och ber henne öka så försvinner det. Jätteskumt :confused: Pappa är veterinär och han sa att han inte trodde att det var några som helst problem. Kan det vara en ovana hon har? Det kanske låter dumt men jag har resonerat fram och tillbaka att hon mår ju perfekt annars, fint hull och fina torra ben. Hon verkar inte heller märka av att det gör ont utan går bara lite ''orent''. Efter att ha ridit en stund försvinner det nästan helt.

Hon är glad och samarbetsvillig, därför undrar jag vad felet kan vara?

Klanka inte ner på mig för det här, jag har haft häst i många år. Ni får gärna skriva era tankar om det hela men inget elakt. För det vill jag inte ta.

Ska jag be pappa röntga henne?
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Hon kanske har en sån gång? Min häst känns med halt i ett varv, men vi har kollat upp och han är stenfrisk. Men om du vill eller känner dig osäker så röntga för säkerhets skull.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Jag tror du kommer oroa dig hela tiden för det här om du inte röntgar henne. Bättre att få det gjort!
Om det är dåligt ja, då vet du - och om det är bra; då behöver du inte oroa dig! :bump:
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Ja hon är ju travare och dom kan ju ha en tendens att få deras gång att se oren ut?

Eller har jag fel?
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Ja det är nog bäst, men det lär ta sin tid innan det kan bli gjort.

Pappa bor på Gotland..
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Har jag inte råd med. Dessutom har pappa sett på henne och OK:at henne i besiktningen.

Jag får be pappa höra med lite kontakter på fastlandet om vi kan ordna det.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Är ganska vanligt med travhästar speciellt om dom varit i travträning, att dom ser orena ut när dom går i kort/långsam trav.
Titta på V75 eller liknade i TV så ser du att många ser väldigt knickiga ut innan start. När starten väl har gått och dom får röra sig snabbare så är ingen "halt" längre
Det är ju dyra elithästar som står under veterinär kontroll för att få starta. Ingen av dom hade kommit till start om dom var halta.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Jag har också sett det, att det kan vara så. Hon kanske spänner sig när hon ska trava sakta?
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Tror mer att det har med själva travhästens exteriör att göra. Dom är helt enkelt inte gjorda för att gå långsamt i trav.
Man kan jämföra med en sportbil och en vanlig familjebil. Med familjebilen är det ingen konst att köra förbi en skola i 30, den går hur bra som helst jämt och fint. Medan en trimmad sportmotor kommer att hoppa och skutta och låta som om den ska stanna.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Okej :) Men det konstiga är just att det bara är ett och samma ben.

Men hon verkar inte ha ont :confused:
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Musklerna! Det är ett klassiskt tecken när det stela/kantiga försvinner efter ett tag.

Känn på muskulaturen runt bog, skulderblad och främre delen av bålen. Känns hon gårdare och liksom mer stum någonstans?
Vill hon krökta halsen eller hålla huvudet åt ett visst håll när du rider?
Då ska du även känna på halsens muskulatur.

Man ska alltid lite på känslan när det gäller hästens rörelser. :idea:

Mina travare har inga som helst problem att trava både sakta och fort, travarna som går och taktar innan start kan man inte jämföra med riktigt för de förbereder sig redan inför att de ska få springa fort och går oftast och skjuter ut högerbogen inför att de ska få vända och accelerera.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Jag vet inte varför det alltid är samma ben, har aldrig funderat över vilket/vilka ben som det syns på. Men när jag tänker efter på miina minnes bilder av travhästarna så ser det nästan ut som om dom går i en sorts korsgalopp med ett framben. Eftersom jag inte haft någon speciell häst som gjort så i min närhet någon längre tid så har inte tänkt på om det alltid är samma ben. Men vad jag kan komma på så här bara tänkande på det tror jag att jag mest sett det på vänster framben när det har rört sig om hästar som just ska starta i ett travlopp.
 
Sv: Måste få ur mig det här...

Så gör min travare också. I skritten ser hon ut att gå orent, tar kortare
kliv med vänster fram än höger. Det är dock bara innan hon är ordentligt varm
i kroppen. Vet. var ute och böjde i höstas och det var inga som helst problem.
Det är bara att acceptera att hon går så innan hon kommit igång, vi vet inte
varför men det kanske är något sen travtiden eller vad som helst. Hon har iaf
inte ont och det är huvudsaken.

Jag tycker du ska röntga om du är såpass orolig, för att vara på den säkra sidan :)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp