Måste bra berätta! =)

R

Rebby

Jag har en travare som kom från travet i sommras. Har kollat en hel del trådar här på buke om galopp på travare att det ska ta så lång tid och allt det där.

så nu när jag har haft henne i ca 5 månader eller nått har jag aldrig provat galoppera ens (förrutom när det har gått riktgit fort och haon har "fallit över" í galopp). Men idag då jag var på volten och red så tänkte jag att jag bara skulle prova. Så jag tog en väldigt tydlig galoppskänkel och sa högt GALOPP och tror in inte hon börja galoppera? Joo! =) Provade några gånger och det funkade hela tiden! :banana:
Jag blev så glad så att jag slutade efter typ 3 gånger, så det inte skulle bli så mkt såhär i början. Å nu är jag så nöjd å glaaaaad! :D

vet ifos inte om det kommer att gå lika bra på raksträcka eller om hon kommer kunna hålla galoppen särskilt länge (avbröt efter att jag hade galopperat ca 1 halvt varv på volten) men det käns ändå underbart! ;)
Var bara tvungen dela med mig av min entusiasm :smirk:

Sv: Måste bra berätta! =)

Ja, men det jag tycker är så konstigt är att det funkade första gången jag provade. Blev helt chockad, trodde jag skulle måste öva å öva hur länge som helst innan hon ens skulle förstå vad galopp var! Men jag klagar inte :smirk:

En del travare är ju ridtränade. Var hon inriden när du fick hem henne? Vad du kommer behöva träna massor på är att balansera upp hästen och få galoppen lugn och avslappnad och lyssna på små, fina hjälper!

Nej hon var inte ridtränad.. Eller dom hade suttit på hon nån gång och gått och kanske travat lit men det va allt. Men iofs så har jag ju ändå bara skrittat å travat henne i typ ett halvår nästan, å försökt få henne att jobba i form å så. Sen är det ju kanske lite lättare för dom å förstå då man rider på volt, det kommer väl som lite automatiskt, kommer nog bli svårare på raksträcka säkert.

Jo jag vet, men det känns bara så roligt nu att ha någonting att träna med. Förrut har jag bara försökt få henne att trava någorlunda sakta ( vilket har varit ganska svårt! :p), hon vill helst spring iväg.

Rebby skrev:
Ja, men det jag tycker är så konstigt är att det funkade första gången jag provade. Blev helt chockad, trodde jag skulle måste öva å öva hur länge som helst innan hon ens skulle förstå vad galopp var! Men jag klagar inte :smirk:

Det kallas bra komunikation lilla gumman, bra gjort....hästen förstod vad du menade.....det är det viktigaste.....

Polly _Mulle skrev något som alla borde lyssna på och lära sig, så slipper de hästar som är bla hårda i munnen ( skarpa bett.).

Viktigt: att träna massor på, är att balansera upp hästen och få galoppen ( gäller förstås de andra gångarterna oxå )lugn och avslappnad och lyssna på små, fina hjälper!
Bra skrivet...:bow: :bow: :bow:

Jag använder ponnyhack på min dam, förrut var hon otroligt stark i munnen. Antar att det är något som har kommit med travet, de flesta som har travtränats brukar ju vara ganska härdade i munnen.

Förresten *off topic men..* hur mkt kostar det ungefär att ta ut nån till stallet som raspar tänderna litegrann? Nån som vet?
Jag tror hon har lite skarpa tänder en bit in i munnen, för hon gillar inte alls bettet!

Min travare är likadan... Ena dagen kom hon bara på att hon skulle prova at galoppera.
Min medryttare kan galoppera henne i bägge varven i ridhuset, jag får henne lätt i höger galopp i ridhuset.
Ute tar hon galoppskänkel ögonblickligen om hästen framför galopperar (jag tror hon härmar dem).
Och hon är riden sedan september i fjol.

Det är bara att jobba på och inte ha bråttom med dem. Galopp är ju en "konstig" gångart för travarna.

//Lillan

Hehe, ja dom är allt lite konstiga :p men min vill bara galoppera på volten och måste börja galoppera på samma ställe som hon brukar. Går också bara att galoppera åt ett varv då hon verkar ha lite svårt för höger galopp. Har bara provat galopperat ute på raksträcka en gång men då bara travar hon järnet istället. Men jag vill inte pusha det så mkt så jag galopperar typ ett varv på volten å jag kommer hem ifrån ridturen och nöjer mig med det tills vidare ;)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Lutten
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 080
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar