Måste bara få skriva av mig.

K

Krulidut

som ni säker vet rider jag en trevlig men pigg arab hingst. (nu i 1½ månad.)
i söndags skulle jag rida och var på allmänt dåligt humör.

Börjar rida allt funkar bra men han var ganska ouppmärksam och annorlunda på nått sätt :confused: samtidigt som han var springig. såå jag arbetade lite mer skritt och så för att få han uppmärksam med mera. sedan provade jag lite trav och allt funkade helt oki. men som sagt välldigt springig men jag arbetade på med volter osv.
sedan tog jag galopp och neeee :( han fattade galopp fint, inte rusa mer än vanligt (han har slutat skena :smirk: ) men nej han var så FRUKTANSVÄRT ouppmärksam och när jag skulle bryta av ville han bara rusa och jag voltade och voltade, samlade och samlade förberee avbrott men f*n ta mig inte blev det avbrott hur mkt jag än förberede och bad han. det slutade ju med att jag fick ta tag i han och säga till (som om han förstod vad jag sa..) skritta och travade lite och försökte arbeta ihop han igen sedan fatta ny galopp.. lika dant igen, igen och igen (bytte varv där nån stanns med..)

det slutade med att jag tog en sista galopp och skritta lita och hoppade av och ledde hem han. (kom fram till att det inte var idag vi skulle ta ett kliv i rätt rikting och att jag inte kan sitta och dra in han.) när en tår var fäld (jag misstänkte mensus periodus...) och jag skällt lite på honom för att han ville klia på mig direkt när jag hoppat av, och igen när jag sagt till och igen och igen. (han slutade när jag blev arg sedan fälde jag en patetisk tår igen och han följde snäll efter mig :D:p )

iallfall så är han väldigt pigg och jag måste rida på en JÄTTE STOR åker (han ska flyttas till stall med paddock till vinterlovet, måsssstttteeee hålla ut :( ) samt bötja träna för tränare i dressyr.

vet inte vad jag vill med tråden, men peppning för jag känner ingen lust till att åka ut och rida han längre, det tycker jag är tråkigt för han har så mycket att ge mig och jag tycker om ägaren jätte mycket :/ så peppning nu. vill inte ge upp...
kan tillägga att jag tycker om hästen, men klarar han inte när han är så pigg. har ju inte ridit han så länge och ägaren har sagt det att hon kunde inte hålla han i början.

ja jag ska prata med ägaren :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste bara få skriva av mig.

Hmm... Jag vet hur det känns!! Min arabflicka kan vara likadan när hon har sina västa dagar... Har haft henne på foder i två år och nu för två månader sen köpte jag henne. Så jag vet hur det känns när man bara vill ge upp...

Men prata med ägaren, så kanske du kan bara rida ut/skritta och ha mysigt tills flytten blir av och ni får paddock!! Som ägare hade jag tyckt att det var ett bra alternativ. Satsa mer på relationen med honom den här perioden. Pyssla mycket, gå promenader, skritta ut på långa tyglar. Och när flytten är klar kanske du kan få börja rida för en tränare?

Lycka till!!:banana:

joo, fast jag vill utvecklas för annars vågar jag inte rida för min tränare :rofl: *hon är leeskig xD *
men samtigt (lägger till lite..) vad hjälper det att jag sitter ochj drar i han :( förstör han ju bara så jag kanske bara ska ut ioch mysa?

men vet inet riktigt när han ska flyttas för allt hänger på när deras hus blir klart som byggs brevid :smirk: *tkr elektrikerna kan rappa på :angel: *

Men tänk utanför just den prestationmässiga ridningen då!! Det du kommer att utveckla istället är relationen till hästen, bygga en grund att jobba vidare på när ni kan börja rida lite ordentligare igen. Kan inte ägaren hjälpa dig nån dag förresten? Det hjälper rätt mycket när nån som känner hästen står på backen och hojtar!!

jo, dt förstås. om jag lär känna honom bättre så kommer jag säkert förstå han bättre (?) :)

hon har nackskada som förvärras i kylan så jag är tvecksam till att hon vill stå ute i minus grader :( hon har ont, hon kan inte änns rida :eek: (då har man ont :angel: )

om han inte tar bromsen- ta´tag i honom en gång ordentligt o lätta o beröm- såvida att han lyssnar. Nästa gång gör du med lätt förhållning igen o andas ut- slappna av när du ska sakta av.
Han struntar väl i dig.

Trava mer om han känns på G.
hästarna blir mkt piggare så fort det blir kallt.

:angel: lix. han är stark, ett bromstag och slappna av och bara följa med då samlar han sig och kortar steget bara och sedan när jag lättar gasar hanm iväg igen :crazy:

jag jobbar JÄTTE MYCKET halter i skritt och från marken och då lyssnar han galant :S

joo fast han var ännu piggare på provridningen :D

Är du lite tuffare på marken:angel:

Begär samma uppsuttet.

Galoppera ej eller sysselsätt HELA tiden.
öka 4 språng kram i handen o tillbaka 4 o upprepas.

andas ut vid avsaktningarna.

Du kan ju alltid testa att longera (alt. löslongera) honom en liten stund före ridturen, så att han får springa av sig lite utan dig på ryggen.
Jag gjorde så ibland med min hingst som jag hade innan när han hade "onödigt" mycket energi vissa dagar. Det skadar ju inte att testa. Lycka till och ge inte upp. Snart har du padock :)

// anna

Du kan ju alltid testa att longera (alt. löslongera) honom en liten stund före ridturen, så att han får springa av sig lite utan dig på ryggen.
Jag gjorde så ibland med min hingst som jag hade innan när han hade "onödigt" mycket energi vissa dagar. Det skadar ju inte att testa. Lycka till och ge inte upp. Snart har du padock :)

// anna

Bra förslag men det kan också ha motsatt effekt. Vissa hästar tänder till något överjävligt om man longerar dem först.

knapp

longeras gör han nån gång i veckan + att jag har inte riktigt kunskap att longera :angel: har gjort det aldeles för få gånger :rofl: har vart bortskämd med rund corall XD

Jobba hästen hela tiden. Ta inge galipper rakt fram eller i snabbare tempo änm samlat. Jobba främst i skritt och trav ich se till att det hela tiden händer något nytt. Jobba sidvärtsrörelser, olika stälkllnigar massa olika ridvägar, tempoväxlingar.

Låt honom inte ta ett steg utan att du har gett dig tilåtelse. Går han iväg om så bara för en sekund i galopp så tar du tillbaka till skritt eller trav.

Och, såklart ta hjälp av en tränare.

galopperar ALDRIG rakt fram :eek: då är vi halvägs till Borgholm på 2 sek :angel: (20 mins bilväg XD )

Jobbar massa sidvärts, öppnor och slutor, framdelsvändningar, volter, serpentiner, bommar....

dock är han stel men jag försöker arbeta igenom honom och arbetar mer volter nu än vad jag gjorde innan.

som sagt tränare blir det för jätte duktig dressyr tant (som jag rider för i vanliga fall med så hon känner mig sedan innan..) men det blir efter jul när pengarna kommit in.

Fick min arab-valack när han var fyra, på sommaren. Allt var frid ochfröjd tills vintern kom..... Från oktober till januari kunde jag inte galoppera honom, han var såååå pigg, vild och galen (sprang in i andra hästar i ridhuset, sprang ner hinder, som vi absolut inte skulle hoppa etc.). Det gick bara inte, inget funkade. Nu har jag haft honom i sex år, sjunde vintern nu, och har inte varit med om det igen, men han blir vildare under vintersäsongen.
Kan det helt enkelt vara något sådant som spökar, att han helt enkelt är rent j*vla skit-pigg under denna säsong? Bara en tanke. Jag var 14 år när jag fick min pojke, och jag trodde knappt jag skulle överleva första vintern, så som han betedde sig :eek:

jo hmm hoppas det :angel: ska fråga ägaren, men hon säger att han är as pigg is ig :D men sedan han har gått LA dressyr (tävlat) och så så han borde kunna lungna sig :D men sedan tror jag att han lungnar sig i ridhus/paddock

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar