Måste bara få skriva av mig!

NightShade

Trådstartare
Har nyss kommit hem efter en omtumlande upplevelse. Varit ute och gått med min nordis längs vägen... När vi hade drygt 300m hem så kommer det ett helt gäng med motorcyklister... Min häst är inte vidare förtjust i dessa och brukar visa detta endast genom att bli spänd... 3 av dessa motorcyklister kör om utan att ens sakta ned (70 väg). Då visar pålle sin misstänksamhet genom att vända runt... De andra som kom efteråt tyckte då att det var bäst att bara gasa på allt vad de hade... Vilket leder till att pålle sliter sig och springer hem... Stannar ens någon av dessa och undrade om jag behövde hjälp. Nej... De bara körde vidare.

Blir så ledsen och arg att jag bara vill lägga mig ned och grina... Oroar mig nu för hur det ska gå nästa gång vi möter en motorcykel... Tänker bara skräckscenarion såklart...

Sv: Måste bara få skriva av mig!

Usch vilken tråkig upplevelse.

Vad jag tror är viktigt- och som kan vara väldigt svårt om man är orolig/rädd- är att du själv försöker behålla lugnet.
Känner du någon med moped/mc som skulle kunna hjälpa dig att 'träna'?

Själv blev jag positivt överraskad när jag var ute och red en gång på min gammelman. Jag var nog bara tonåring så det var många år sen, men då rider jag längs en väg och ser att det kommer en hel karavan av motorcyklar på väg mot oss. Jag vet inte om jag blivit så rädd nån gång i hela mitt liv. Jag började verkligen skaka, vilket väl hästen märkte av. Och jag var så skakig att jag knappt kunde hoppa av ens. Men där saktade alla motorcyklisterna faktiskt ner och krypkörde förbi oss. :) Enligt deras jackor (dvs trycket på baksidan av de flestas jackor) var det inte direkt människor man förknippar med positiva saker. Men fy för vad rädd jag var, och jag vet inte riktigt varför det blev så. Sen ledde jag honom hem på spagettiben. Och vi var långt från stallet.

Så jag förstår dig, det har tagit mig många år och rätt häst att jobba bort min rädsla. (och det gäller fortfarande bara tant, inte andra hästar)

Men försök att inte göra någon stor sak av det, din häst kanske bara blev rädd för stunden och det inte påverkar honom/henne i det långa loppet :)

Tack för de uppmuntrande orden :) Detta förstörde verkligen min dag :(

Herrn ifråga brukar bara bli spänd när det kommer motorcyklar för de man mött tidigare har ju visat hänsyn och då har det gått bra... sen var det här en hel karavan inte bara 2-3 st som det vanligtvis brukar vara... Förhoppningsvis har detta endast satt griller i mitt huvud...

Jag gjorde en gång så att jag gick mitt på vägen så att dom var tvungna att ta ner farten, självbevarelsedrift kanske. När dom saktat ner gick jag åt sidan och tackade för visad förståelse. Man såg ju inte bakom hjälmarna om dom svor åt mig. Dumt kanske men jag vet att min kan kasta ut rumpan mot vägen om vi saktar ner för då tror han att nu är det
ätpaus :devil:

Jag gjorde en gång så att jag gick mitt på vägen så att dom var tvungna att ta ner farten, självbevarelsedrift kanske. När dom saktat ner gick jag åt sidan och tackade för visad förståelse. Man såg ju inte bakom hjälmarna om dom svor åt mig. Dumt kanske men jag vet att min kan kasta ut rumpan mot vägen om vi saktar ner för då tror han att nu är det
ätpaus :devil:
Den metoden kör jag oxå med om de är fri sikt och ok underlag (dvs inte grusväg med timmerbil som kommer i 100). En vink och ett glatt leende när de saktar ner så och man rider åt sidan så brukar de flesta ta de med ro (hyfsat i alla fall :angel:).

Men vissa undrar man hur de tänker som var ut och red med min mor som är nybörjare och red med hennes häst som handhäst och ändå prejar sig bilen förbi mammas häst med max 50cm från dens rumpa. Även om de struntade i vad som hände med häst och ryttare så borde de väll vara rädda om sin nya fina bil. Som tur var så var hästen mamma satt på helt trafiksäker

Hatar respektlösa trafikanter. Jag har varit med om tutande bilar, bil med släp i full fart, lastbil med rakt rör i full fart men nu har jag turen att ha en väldigt trafik säker häst. De värsta jag varit med om va när jag precis tagit hem min ena häst och en låne häst på sommarbete. Jag och en kompis bestämde oss för att rida ut en runda och hoppa upp barbacka då de va strålande solsken och båda hästarna är trafiksäkra och snälla. Tyvärr får man rida ca 100m på en asfalterad 70 väg innan man kan komma till grusvägen. Det kom en bil från vart håll så den på vår sida fick sakta in bakom oss och vänta in den andra bilen vilket vi blev jätte glada för. Dock så va vi inte berädda på att bilisten skulle varva sönder den stakars bilen för att komma upp i fart igen och detta precis bredvid min kompis vars häst blev livrädd och for rätt upp i rumpan på min. Vi lyckades båda hålla oss kvar men ett och annat finger for fort upp efter bilisten.. Tyvärr till ingen nytta men man blir så arg.

Ta det lugnt. har oxå mött galna mopedister, lr var det motorcykel? Hur som helst så vill ju hästen fly, när det inte går så stegring. Efter ett tag så lugnar han ner sig och så var det inte mer med det.

vet inte hur min häst skulle reagera idag, han är ju äldre och visare :) visar man bara att allt är ok så förmedlar man till hästen och den känner trygghet i att du är trygg. svårare är det om man rider tillsammans med nån annan och den tappar kontrollen över sin häst. hästen (flockdjur) vill då haka på den skenande hästen. Där kan det ibland bli väldigt svårt att hålla ett lugnt tempo efter den andra. en uppjagad häst/ryttare -> fler uppjagade hästar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
547
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 726
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka