Måste bara få berätta

C

Catitzzi

om min modiga vovve.
Min treåriga schäferhane har fått utstå sååå mkt de senaste månaderna.
För ca 3 månader sen märkte vi att han inte kunde bajsa, det gick trögt o han gnydde. Åkte in till veterinären som röntgade och såg att det satt avföring ända upp i magsäcken, konstaterade att det var analsäckarna som krånglade (hade fått fistlar) & kunde därmed inte få ut avföringen ordentligt. Dom tömde analsäckarna o satte honom på antibiotika. Fick en ny tid en vecka senare, då dom tömde igen. Han blev lite bättre en tag men smalnade sedan av ordentligt & magen började krångla igen. Åter till vet. som tömde o satte honom på en ny kur antibiotika så där ha det hållt på nu tills förra måndagen. Jag jobbar nätter o på morgonen när jag kom hem var min sambo helt förstörd, Baltazar (hunden) hade gnytt hela natten varit tvungen att gå ut flera gånger i timmen för det rann bara vätska o blod ur rumpan på honom, han hade även gjort några olyckor inomhus (gissa om han skämdes, men det kunde han ju inte rå för) jag ringde vet på studs! Vi fick en akut tid kl 10. På väg in till vet. blev Baltazar medvetslös *panik* kom dit och fick vänta en timme (trots påtryckningar). När vi väl kom in togs det en miljon prover och konstaterades att vet. hade haft fel från början det berodde inte helt o hållet på analsäckarna (men vad det va visste dom inte). Baltazar fick stanna kvar och på tisdagen bestämdes det att man skulle öppna upp honom akut. Dom tömde tarmen och fick ut nåt som liknade cement!!! Han fick stanna till i fredags antibiotikan togs bort och man satten in andra med. + salva mm.

Han är fortfarande öm när han bajsar och det går lite trögt, har tappat MASSA vikt, väger ca 25 kg...:cry:
Så nu är det bara att vänta o se vad provsvaren säger.
Men tillsaken hör att han tappar inte livs lusten, han är sååå glad o sprallig o det riktigt lyser om honom, trots att matte kör upp läskiga piller i rumpan:crazy: o smörjer runt anal öppningen (det gör jätte ont).

Han är min modiga lilla älskling som står ut trots en massa jävelskap o elände.

När matte gråter o har gett upp hoppet så kommer han o tröstar o skäller glatt som för att säga att. det löser sig matte, titta jag är glad, va inte ledsen då!

Älskar min modiga lilla vovve!:bow: :love:
 
Sv: Måste bara få berätta

Aloe Vera juice kan nog vara bra för honom, eller nån probiotika så han får lugn i magen och kan ta åt sig den näring han nu så behöver.
 
Sv: Måste bara få berätta

vilken kämpe! håll ut! jag håller både tummarna för att han blir helt frisk nu! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Måste bara få berätta

Tack så mkt... det värmer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste bara få berätta

Aloe Vera finns på hälsokostbutiker, probiotika kan du köpa på t ex nån häst/hundshop..annars har du A fil som du kan ge honom...
 
Sv: Måste bara få berätta

ok, ja jag är beredd att pröva allt! han måste ju gå upp i vikt. Ska lixom väga runt 40.
Fick värsta special fodret av vet. oxå som han ska ha 3 gånger om dagen.

Det som är lite jobbigt är att jag har en tax oxå som måste gå ner i vikt,:angel: hon blir bra grinig när Baltazar får mat men inte hon. men men vad gör man...

Tack för tipset.
 
Sv: Måste bara få berätta

ÅÅÅ tack! kanon.. nu ska jag läsa på lite.
 
Sv: Måste bara få berätta

har fått förslag av mamma min när jag berättade om Baltazar att ni kanske ska prova Noni! här e en länk som kanske kan förklara lite, men den e jättebra! verkligen! http://hund.pcanetwork.com/

Du kan ju kolla å tänka å så! Säg till om du är intresserad så kan jag prata me faster min som är återförsäljare! =)

Han måste ju bli bra den lille skrutten! Vi hade det ju så mysigt i baksätet igår :love:
 
Sv: Måste bara få berätta

stackars lille vovven :(

du måste skriva och berätta vad provsvearn sa.. Och hur han mår såatt han går upp i vikt som han ska.
Sänder de bästa tankarna till dig och voffsen :D

/ Manda
 
Sv: Måste bara få berätta

Hoppas Baltazar blivit bättre nu, lider med dig o skickar tröstkramar....Otroligt hur djur kan trösta en när de känner att man behöver det som mest....
 
Sv: Måste bara få berätta

Nu har Baltazar börjat pigga på sig, han är fortfarande smal som ett staket, men han har lyckats gå upp nåt enstaka kilo iaf.:)

Vet. kunde inte hitta något fel på honom, men vi har en teori...
Han äter ganska så hetsigt och tuggar inte maten utan sväljer den som den är.
Har därför börjat blötlägga så det blir som gröt, nu har han varit bra (peppar,peppar) sen dom opererade honom, fast han har fått bajs mani, han tror att han måste bajsa hela tiden så vi måste tänka på när vi släpper ut honom. För om han går ut när han inte behöver så sitter han o försöker få ut nåt hela tiden... Men vet. säger att det kommer gå över och att han snart kommer att lära sig.

SÅ nu är det bara att se till att han ökar i vikt, han ser ganska rolig ut, ungefär som en Basset i sitt 3 nummer förstora skinn.
 
Sv: Måste bara få berätta

Måste faktiskt säga att det ser ut som att han har lagt på sig lite granna! Inte mkt, men lite =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
673
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 042
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 476
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 545
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp