Måsta man spruta?

Docka

Trådstartare
Min häst har nu gått på bete 1 vecka, och ska gå 1 vecka till innan jag gör något drastiskt.
Men jag tänkte ändå kolla upp lita saker med er bukare, vad jag kan lära av era erfarenheter :)

Ska försöka att hålla det från att bli ett roman-inlägg ;)

Den främsta anledningen till varför hon fick gå på bete är för att hon 'plötsligt' inte kändes fräsch. Det var inte mycket, men tillräckligt för att lägga märke till.
På rakt spår syns det inget alls.
I Högervarv verkar det vara höger fram.
I vänstervarv verkar det vara vänster fram.
Det går inte att hitta någon värme, ömhet, svullnad eller puls...
Efter att ha diskuterat lite med en veterinär (som dock inte sett hästen) kom vi fram till att det nog rör sig om en dubbelsidig hälta och att vila är underskattat. Därför beslutades att låta henne gå två veckor på bete och se om problemet läker 'av sig själv'.

Jag är dock orolig för att hon inte kommer vara helt bra när hon kommer tillbaka...
Och vad gör jag då!?

Hästen i fråga är 11-12 år och har aldrig haft någon hälta på detta sätt förut. De gånger hon varit halt har hon skadat sig på något vis, man har kunnat se vad problemet är (förutom en gång så det satt i hoven...).
Därför känner jag mig osäker på området...

Hältan beror med största sannolikhet på en liksidig inflammation i någon av frambenens leder - och något sådant har hon som sagt aldrig fått förut.
Anledningen till detta är också ganska klar för mig; Jag har överbelastat henne.:cry:
Det rör sig om 'många bäckar små' som bidragit till detta dumma...
Det har gått så bra för oss i vår att jag blivit överambitiös och helt enkelt inte kunnat föreställa mig att det vi gjort kunnat slita på henne.
Det handlar om till exempel byten av underlag som inte skett successivt och ett tvärt byte av träningsupplägg. Nu är det ju lätt att vara efterklok, men jag är ändå så besviken på mig själv eftersom jag alltid är så himla noga med att tänka mig för annars... Nu i vår blev jag som sagt för ambitiöst och tyckte att allt var lite för kul..!

Om hon nu inte skulle vara bra när hon kommer hem åker vi såklart till veterinären, och det är nu jag skulle vilja höra era synpunkter.

Mina 'fördomar' säger att veterinären förhoppningsvis hittar vilken led inflammationen sitter i, sprutar in kortison i leden och sedan blir det tre veckors vila innan återbesök.
Jag kan inte säga säkert varför, men jag är jättekritisk till att spruta in något så direkt i leden! :o
Jag vet ju att detta är en jättevanlig behandling, och antagligen är jag osäker eftersom jag aldrig behövt göra det på en häst förut. Men ändå!
- Vad anser ni om det här med att spruta rätt in i leden?
- Finns det något annat tillvägagångssätt? Oral medicin?
- Och vad är grejen med kortison nu för tiden? Det känns ju jättefel att spruta in något som är vävnadsnedbrytande in i hästen, framförallt i leder!?
HUR kan man garantera att kortisonet bara verkar på det som ska behandlas och inte de andra vävnaderna runt om??

Egentligen borde det ju gå att bara vila bort en inflammation, eller?
Eller kan man som sagt inte 'bara' ge dem antiinflammatoriskt genom munnen/maten?

Vad är förresten skillnaden mellan kortison och tuppkam på tal om det?
Verkar de olika?

Min bild av det hela är att tuppkam verkar mer smörjande, medan kortison bryter ner det onda (i detta fall inflammationen).

Som ni kanske förstår har jag inga egentliga åsikter om det här eftersom jag inte har några egna erfarenheter, så ni som faktiskt har det får jättegärna dela med er!

PS!
Sorry för att det blev en roman ändå...
Vill bara inte ha några missförstånd!

Sv: Måsta man spruta?

Jag skulle säga att det du kan "spruta bort" kan du också läka med bara vila, dock blir kanske konvalescensen längre.

Det verkar lite olika.. jag har varit med om att man sprutar och det inte "tar" förrän tredje försöket.. Andra blir bra snabbt och fick säkert kortare konvalescens pga sprutan. Personligen låter jag helst bli och kör på bara vila istället. Tycker också många som sprutar sen fuskar med vilan och lugn igångsättning, himla tråkigt att se samma hästar halta om och om igen. :(

Nu ska vi se om jag får halva ridhästsverige efter mig. Men efter att haft problem med min häst och det kändes som att ingen veterinär verkade ha riktigt koll på vad som var fel, utan ville spruta och se vad det gav (vilket vi gjorde, ingen förbättring) så vände jag mig till en ... annorlunda... veterinär.
Han sprutade in hästens eget blod i leden, och så fort vi kom hem var det rörelse/motion för hästen som gällde.
Jag fick komma tillbaka med några veckors mellanrum men det blev längre och längre mellan perioderna och nu *peppar peppar* har vi inte varit dit på en evighet känns det som ... kanske i jan??

För oss fungerade det iallafall

Det låter ju jätteskumt! Men fascinerande!
Så länge det fungerar är det väl värt det, och kan väl säga att det skulle vara dåligt på något vis om det faktiskt fungerar?

Det jag kan tycka, och som kanske får mig att låta som något slags urdjur, är att delar av kroppen - i detta fall leden - är inpackad i kroppen eftersom inget utifrån ska kunna komma in i den X)
Då känns det motsägelsefullt att sticka in en kanyl där :O

Jag är självklart villig att göra allt som krävs för att min häst ska må bra och sluta vara halt, men som ni kanske förstått tycker jag att det känns otäckt att spruta - då framförallt med kortison...

Har även bekanta som var på en klinik där de använde en kanyl som inte var 100% klinisk ren vilket ledde till en infektion i leden och de tvingades avliva hästen. Bara att sådant KAN hända skrämmer skiten ur mig!

Alltså du kan säkert försöka låta "skadan" vila ut, men då är det ju inte veckor det handlar om utan månader.
Först måste hästen bli helt oren, så man ser att den inte rör sig illa. SEN måste den vila en längre period, för leden är ju inte läkt bara för att hästen går rent.
De flesta ledinflamationerna syns ju inte ens utan böjning, så eg. skulle jag själv nog vilja att hästen ska vara ren vid böjning, sen vila ett par veckor till och sen börja sättas igång igen.
Sen när den är frisk i dessa ben (ffa om det tar lång tid) så måste du kolla bakbenen också så hästen inte har överbelastat dem..
Det är ju egentligen det som är största risken med att låta hästen gå för länge med ledinflamationer - att resten av kroppen riskerar att ta stryk av det.

Så allt beror ju på hur mkt tid du vill ge hästen. Det kan bli en väldigt lång process.

Jag som uppfödare och tävlingsryttare hade överlåtit beslut om behandling till Veterinären, det är deras kompetensområde!

Att ledbehandla en häst är alltid en risk, men som oftast går bra!
Men en del kan få ledinfektioner av att fragment såsom att en liten hudbit följer m kanylen in i leden i samband med behandlingen eller att miljön inte är tillräckligt steril i samband m injektionen dvs att hästen inte är klippt och tillräckligt tvättat i injektionsområdet.

Men att lämna en obehandlat häst med smärtor i båda fram ser jag som dumt!
Det förlänger troligtvis konvalecensen flera månader om den ens blir bra utan behandling!

För att kunna diagnosticera hältan kommer ni troligtvis att behöva bedöva led för led ev i båda frambenen och redan där har du sprutstick...

Jag hade aldrig lämnat en halt häst på vila utan utredning! Men det är min åsikt!

Ibland fungerar det bra att låta hästen vila ut en skada, men dubbelsidiga hältor kan var luriga att hitta så om hästen haft problem en tid minskar oddsen drastiskt att det ska läka ut med enbart vila.
Du riskerar då en permanent skada i leden och minskar chansen att hästen ska bli frisk. Det är en balansgång. Ibland är adekvat behandling med tex kortison det bästa alternativet.

Gör som du tänkt, låt den vila 14 dagar, se sedan till att den böjs så du vet om den är fräsch eller inte, är det inte det så behandla enligt veterinärens inådan.

Lycka till!

Vill först säga att man såklart ska lyssna på en duktig veterinär i första hand.

Men, en kompis till mig var inne upprepade gånger och sprutade fram(knäna?) utan resultat. Hästen var överviktig, dåligt musklad och tydligt på framdelen, detta kommenterade inte vet alls, utan spruta(tuppkam?) och vila bara.

Efter några vändor lyckades hon tjata till sig en rtg då hästen inte blev bra, visade pålagringar=inget att göra enligt vet.

Hon tog hem hästen och fick en annan tjej att jobba hästen i form, på bakdelen, och vips, så försvann hältan :idea:

Nu har din säkert inte pålagringar, men det jag vill säga är att rätt motion, på rätt underlag, anpassat till hästen, KAN hjälpa läkningen. Så, om vet tror på det, så skulle jag nog testat att börja om lite från början efter en tids vila, och se om det går att arbeta bort.

Jag är i övrigt som du, skeptisk till att spruta i leder, har gjort det på mig själv men eftersom orsaken var kvar kom ju problemen tillbaka. Därav min tanke att fixa orsaken.

Irap vet jag inte vad det är (?)
Och nej, jag skämtar inte, istället för kortison använde han sig utav hästens egna blod.

Vad innebär en "annorlunda" veterinär?
ÄR det en veterinär med legitimation?
För vad jag vet får inga andra spruta in NÅGONTING i leder, som inte är legitimerade veterinärer... :cool:

Vad innebär en "annorlunda" veterinär?
ÄR det en veterinär med legitimation?
För vad jag vet får inga andra spruta in NÅGONTING i leder, som inte är legitimerade veterinärer... :cool:

Såklart han har legitimation! :mad:

Annorlunda i den meningen att han tänker utanför ramarna ;)

Har även bekanta som var på en klinik där de använde en kanyl som inte var 100% klinisk ren vilket ledde till en infektion i leden och de tvingades avliva hästen. Bara att sådant KAN hända skrämmer skiten ur mig!

Risken att det händer är inte så stor, det är framför allt om hästen inte vill stå stilla som sådant kan hända.

Men det ska inte skrämma någon från att spruta i leden egentligen. Vad som är viktigt är övervakning av hästen efter behandlingen - kolla temp, ev svullnad och plötslig rejäl hälta (4-5 grader) flera gånger om dagen de första dagarna efter behandling. Detta är jätteviktigt - men många glömmer det och veterinärerna informerar inte alltid tillräckligt noga.

Blir hästen plötsligt halt med hög feber - åk in omedelbart till klinik (det hänger på timmar!). Kommer hästen in med en gång och veterinärerna spolar ur leden och lägger in antibiotika i leden så klarar sig hästen oftast - men det går inte att ta ut distriktsveterinären eller avvakta en dag. Man får också räkna med att hästen blir inlagd ca 1 vecka och konvalescens därefter, men sköts det så har den stora chanser att bli bra. Detta gäller inte bara vid injektioner i led, utan även sår i närhet av ledgångar och senskidor.

Jag har råkat ut för sådana infektioner 3 gånger och alla hästarna klarade sig och blev helt återställda pga omedelbar transport till klinik. Ena hästen var efter ledinjektion. Den andra efter sårskada på ett bakben som gick in i senskidan. Och den tredje också liten sårskada (ca 2x1 cm) som gick in i leden på ett bakben. Men hade vi inte åkt in omedelbart hade förmodligen ingen av hästarna klarat sig.

Tack för alla svar och reflektioner! :bow:
Ni får gärna fortsätta, blir klokare för varje inlägg!

Tack speciellt lilith, det hade jag ingen aning om - men ska nu självklart hålla stenkoll om det ändå blir så att hon sprutas..!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka