Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nä att jag inte kan få bort den har jag nog insett, men jag tänkte att jag kanske kunde få bort lite av vätskan genom stimulans
Men det kanske varken gör till eller från då?!
jeg mener vel at alt som stimulerer blodsirkulasjonen er positivt..Så lenge det er en gammel skade er varmebehandlig ikke skadelig,det vil bare myke opp..
Så gå igang med din massasje,om det hjelper skal jeg ikke si ,men du gjør iallefall ikke noe galt så lenge hesten synes det er behagelig...
Fast en del "gallor" är väl också senskidefyllnader? Vad händer med en sådan vid massage?
Min pålla som var fylld i haserna (dock inte i själva lederna utan i senskida strax bakom), gick det alldeles utmärkt att "massera bort" gallan. Fast om den bara tog nån annan väg vet jag inte, de kom ju tillbaka igen rätt fort.
Gallan kan försvinna tillfälligt när man masserar med liniment men den kommer att komma tillbaka.Eftersom det är dålig cirkulation kan det vara bra att massera gallan, men de flesta lägger inte tid på sånt.
Sedan tycker inte jag det är bra att använda för mkt liniment heller, tillslut blir hästen beroende å det är ju inte tanken med det hela.
Nä jag använder faktiskt aldrig linement annars....Använder kylgel på benen vid "hård" ansträngning det är det enda. Men jag tänkte att kanske just i dethär fallet kanske linemnet kunde hjälpa till Men blir de beroende så är det ju inte så himla bra ...
Jag brukar använda liniment lite sporadiskt.Men det har hänt att hästar blivit så beroende av liniment så deras cirkulation slutat funka när de sedan inte har fått liniment, vilket ju är katastrof, nu är ju inte det så himla vanligt men man ska ju använda det med måtta som med allt annat
Om hästen har en meniskskada i sitt knä och pga av detta får en galla, är det ju inte gallan i sig som är problemet. Gallan är bara ett symptom på att allt inte står rätt till. Du kan inte genom att massera ledkapseln kurera en trasig menisk eller förhindra att ledkapslen pga skadan reagerar med ökad ledvätskeproduktion.
Som sagt, en galla är inte en sjukdom utan ett symptom. Eftersom orsakerna till att en galla uppstår varierar i det oändliga kan man inte ge några definitiva besked i det enskilda fallet. Även om gallan i knäleden skulle försvinna så spelar det ingen roll eftersom skadan kvarstår.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.