Massera på galla

FUNNY

Trådstartare
Vågar man det ifall man vet att gallan kommer av en gammal skada.
Är det fördelaktigt att använda linement oxå kanske?

Sv: Massera på galla

En galla innebär att hästen har en ökad mängd ledvätska inuti leden. Inget som går att massera bort!

Nä att jag inte kan få bort den har jag nog insett, men jag tänkte att jag kanske kunde få bort lite av vätskan genom stimulans ;)
Men det kanske varken gör till eller från då?!

Han har en spräckt minisk, toligtvis av att han fått en spark i hagen eller liknande som liten....

jeg mener vel at alt som stimulerer blodsirkulasjonen er positivt..Så lenge det er en gammel skade er varmebehandlig ikke skadelig,det vil bare myke opp..
Så gå igang med din massasje,om det hjelper skal jeg ikke si ,men du gjør iallefall ikke noe galt så lenge hesten synes det er behagelig...

Fast en del "gallor" är väl också senskidefyllnader? Vad händer med en sådan vid massage?

Min pålla som var fylld i haserna (dock inte i själva lederna utan i senskida strax bakom), gick det alldeles utmärkt att "massera bort" gallan. Fast om den bara tog nån annan väg vet jag inte, de kom ju tillbaka igen rätt fort.

Gallan kan försvinna tillfälligt när man masserar med liniment men den kommer att komma tillbaka.Eftersom det är dålig cirkulation kan det vara bra att massera gallan, men de flesta lägger inte tid på sånt.
Sedan tycker inte jag det är bra att använda för mkt liniment heller, tillslut blir hästen beroende å det är ju inte tanken med det hela.

gallor går att massera bort om man masserar regelbundet, då kommer blodcirkulationen så småningom tillbaks.
Viktigt är att man masserat uppåt.

Ok nu vet jag att det inte kan skada i varje fall ;)

Viktigt att massera uppåt? Jag har för mig att man ska massera från hjärtat ? Är det så?
Uppåt på bakknä, menar du då upp mot virvel då?

Nä jag använder faktiskt aldrig linement annars....Använder kylgel på benen vid "hård" ansträngning det är det enda. Men jag tänkte att kanske just i dethär fallet kanske linemnet kunde hjälpa till :) Men blir de beroende så är det ju inte så himla bra ...

Jag brukar använda liniment lite sporadiskt.Men det har hänt att hästar blivit så beroende av liniment så deras cirkulation slutat funka när de sedan inte har fått liniment, vilket ju är katastrof, nu är ju inte det så himla vanligt men man ska ju använda det med måtta som med allt annat :)

Om hästen har en meniskskada i sitt knä och pga av detta får en galla, är det ju inte gallan i sig som är problemet. Gallan är bara ett symptom på att allt inte står rätt till. Du kan inte genom att massera ledkapseln kurera en trasig menisk eller förhindra att ledkapslen pga skadan reagerar med ökad ledvätskeproduktion.

Som sagt, en galla är inte en sjukdom utan ett symptom. Eftersom orsakerna till att en galla uppstår varierar i det oändliga kan man inte ge några definitiva besked i det enskilda fallet. Även om gallan i knäleden skulle försvinna så spelar det ingen roll eftersom skadan kvarstår.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka