Massera dom djupa musklerna

Westernryttaren

Trådstartare
Finns visst en utbildning som lär ut hur man masserar dom djupa
musklerna o inte som den "vanliga" dom ytliga.
Kommentarer, dom vanliga massörerna säger ju alltid att man
Aldrig ska massera dom djupa.

Sv: Massera dom djupa musklerna

Vad menar du med dom djupa musklerna?
Om du med dom mena muskler som ligger innanför andra strukturer som skelett eller andra muskler så kommer man ju inte åt dom.
Vissa muskler som ligger dolda kan man komma åt delvis vid fästen och man kan ju även komma åt dessa med stretching.
Ven har sagt att man inte skall massera djup muskulatur?

Sv: Massera dom djupa musklerna

Hästens muskler ligger i fem lager och på vissa ställen mer än fem. Vissa muskler är väldigt stora. Andra muskler ligger under skelettstrukturer när man inte kommer åt med händerna. Massörer säger inte att man inte ska massera de djupa musklerna, det gör vi hela tiden. Men man KAN inte massera direkt på alla muskler. Som Hästmassören säger i sitt svar till dig kan man komma åt vissa av dessa muskler med stretching. Vid massage påverkas även djupare muskellager indirekt i och med att all blodcirkulation och lymfcirkulation ökar.

Genom manipulation av leder (sånt som chiropraktorer och vissa equiterapeuter gör) kan man komma åt spänningar som "låser" leder och hindrar rörelse. Det är inte massage, men det är ett sätt att "chocka" ligamenten så att spänningar släpper. Det finns även andra tekniker och även viss teknisk utrustning som det sägs ska ha en mera djupgående effekt. Detta vet jag inte så mycket om eftersom jag är "vanlig" hästmassör.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka