massage/stretching

A

agnes_90

masserar ni eller stretchar ni era hästar? isåfall hur och hur ofta? tar ni dit någon hästmassör? är lite fundersam.. :)

Sv: massage/stretching

Jag har slarvat väldigt mycket med att strecha min häst.. :o
Annars brukar jag göra det efter ett hårt ridpass.

Jag försöker att få ut en massör till henne när jag tycker att det behövs, när hon börjar kännas stel och konstig i kroppen eller om jag känner att någon muskel är spänd, eller om något annat uppstår. Ibland har hon fått massage utav att "det behövs", utan bara för att mjuka upp henne ändå.

Jag stretchar min häst regelbundet. Under tuffare träningsperioder eller uppbyggnadsträning och så efter varje ridpass, även skritturer. Under lugnare perioder nån gång i veckan bara.
Stretchar benen, svansen (ryggen), halsen och "öppnar" käken.

Massage vågar jag inte ge mig på själv, så det blir mest noggrann rykt och så. Har ut hästmassör med 6-8 veckors mellanrum under säsongen (mer sällan under vintern pga ekonomin). Då är det endast som friskvård. Om han t ex har sträckt sig, som han lyckats med nu, har hon kommit två gånger på ungefär 10 dagar.

Stetchar mina hästar efter varje ridpass: framben, bakben, rygg, sidor och överlinje. Masserar dem (själv) en gång i veckan.

Tycker det är ett bra sätt att lära känna hästens kropp och snabbt märka av förändringar i muskulaturen, i sådana fall kontaktar jag ET, eller veterinär.

Hästen får massage 1-3 ggr/mån och jag strechar efter varje ridpass.

/Malin

Jag stretchar mitt sto varje dag då hon har div. spänningar.
Massage får hon av mig ca 2 ggr i veckan. Hon får även regelbunden behandling av ET.

Valacken får massage en gång i veckan och stretching när han har gått jobb. Han får behandling av ET typ varannan, var tredje månad. Han har inte alls lika mkt problem som stoet.

Underhållsmasserar själv mina hästar minst 1 gång/mån.Efter behov mer.Även stretch.;)

masserar ni eller stretchar ni era hästar? isåfall hur och hur ofta? tar ni dit någon hästmassör? är lite fundersam.. :)

Nu på sitone har jag varit slarvig :crazy: Å andra sidan har jag inte ridit några hårda pass... Ett tag var jag duktig o stretchade efter varje gång jag ridit. Då fick hon även massage ibland, men det har jag blivit jättedålig på nu... :angel: Har haft en hästmassör ute två gånger som visade några enklare "grepp" och stretchövningar. Märkte stor skillnad och gör fortfarande...

Rekommenderar det varmt!

jag stretchade min fd sköhäst varje gång jag ridigt. gör även de nån gång ibland på den nuvarande men inte alls lika ofta..

(benen, ryggen och halsen)

Masserar gör jag inte så ofta, gör så ont i händerna :crazy: Men jag stretchar (om jag kommer ihåg det) efter varje krävande arbetspass. Pållen har lärt sig att jag börjar med höger fram, så han lyfter självmant på benet när man kommer med "stretchinggodiset" :)

Masserar gör jag inte så ofta, gör så ont i händerna :crazy:

Om du får ont i händerna så jobbar du nog fel, inte bra för dina leder. Använd aldrig tummarna! Det finns många tekniker som inte gör ont i händerna, så jag rekommenderar att du går en kurs eller tar ut en diplomerad hästmassör och ber om råd för vad du själv kan göra som inte din egen kropp tar stryk av. Om du jobbar rätt med kroppen är det inte tungt att ge massage.

Jag stretchade pållen när han var svag i ryggen, då jag tyckte det var bra för honom. Nu har jag slappat till mig lite, och inte gjort det på ett tag. Men nu är han lite stel i bakbenen, så nu stretchar jag efter varje träningspass.
Ska också ta ut en fysioterpeut när jag har jobb och pengar igen, eftersom han har lite svårt att trampa under sig med vänster bakben.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka