Massage och stretching

E

Egonson

Är det bra att massera och stretcha hästen när han/hon börjar bli äldre? Tänkte på blodcirkulation, ev stelhet osv.

Vad finns det för enkla 'övningar' inom massage och stretching för häst, som man kan använda sig av i lite förabyggande syfte?

Hade lite funderingar på att börja med det på gamligen, hon verkar tycka det är väldigt behagligt när man masserar med fingertopparna på bogarna och bakdelen :p :love:

Men vill ju inte göra mera skada än nytta, så jag tänkte att det var bäst att ta reda på mera först.

Sv: Massage och stretching

Det bästa är att ta ut en som kan .så att den personen kan visa dig hur man gör .Massage är inte så farligt att utöva själv men att stretcha kan göra mer skada än nytta om du inte kan.

Sv: Massage och stretching

Läs av hästen är mitt råd. Gillar den att du stryker eller gnor den över ett område så gör det!!! Jag lånade en film av en blivande hästmassör som gick igenom grunderna.

Att göra masagen lite mer systematiskt kan man lätt lägga till när man ändå borstar av hårremmen och visiterar hästen innan rykten. Min pålle står som en banan och visar verkligen VAR matte ska gnugga, lyfter på benen och fnurrar med mulen.

Massage som jag utför den blir ofta i två delar. Först går jag över hela hästen lätt med bägge händerna - stryker den som man stryker en katt nästan (eller kalla det visitation så blir det inte så uppstyltat). Sedan går jag på stora muskelgrupper med lite stela fingrar, gnor med knogar och handlov. Håller mej till de stora musklerna eftersom jag inte är så kunnig. Avslutar sedan med att rykta hästen som vanligt (istället för att kattstryka igen). Gör inte detta i medicinskt syfte utan bara för hästens behag.

En gång i månaden kommer en riktig massör och gör allt "riktigt" och då är det ju bara att vara med och försöka se och komma ihåg greppen och ställningarna. Fast att ge mej på den djupmassage han då utför och de spänningar han håller på att lösa upp det tror jag mej inte om att klara.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 059
Senast: Bee
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 733
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka