Sv: Massage hur?
Oj, det finns MYCkET litteratur och filmer om detta med massage, böcker kan du hitta på biblioteket, filmer ska gå att hitta på nätet (på de större bokhandlarna tex?). Det finns "tusen" olika sätt att göra, alla rätt på sitt vis - facit har hästen.
Jag har samlat intryck från alla håll, kanske framförallt IRL med folk som har massör-utbildning både på människa och häst, och använder mej av många olika "metoder" på min häst - hon är rätt bra på att visa hur hon vill att jag ska göra, var och när. Blir fascinerad var dag när jag upptäcker nåt "nytt" (för mej) som verkar göra skillnad. Från att med fjäderlätt tryck med fingertopparna flytta runt huden ovanpå musklerna, till att faktiskt i princip lägga hela min tyngd mot och "gunga", ja såna variationer kan det vara.
Men att lyssna på hästen är en god start
. Att lära sej vissa grund-grepp är bra i början, men jag känner mej inte riktigt säker i att förklara. Alltid lättast om någon kan visa. De grundgrepp jag fått lära mej är dels "effleurage" (med något kupade händer föra dem längs med musklerna med ökande tryck), dels hack-rörelse både med handflata och sidan av händerna beroende på var jag vill åt. Detta är "uppvärmande" grejer, hur man väljer att jobba vidare beror på vilken metod man har inspiration från och var problemen sitter...
Men som sagt, det finns många böcker i ämnet att låna på bibblan, men bäst är givetvis om du har möjlighet att även låna/köpa nån film där du kan se iaf lite grunder.