Massage hur?

H

Headstrong

Hej!
Jag skulle gärna vilja veta om någon har tips på lätt massage man kan göra på egen hand på sin häst?

Sv: Massage hur?

Jag fick boken Den skadefria hästen av Amanda Sutton tror jag när ajg fyllde år...där står det hur man masserar själv! Och streching och lite annat intressant!

En toppen bok! Rekommenderas varmt! :)
Kanske en tidig julklapp...av tomten...

Det finns olika massage tekniker å sätt men det finns många böcker att köpa, tex så kan man beställa via hööks å börjes bland annat.
Jag tycker det är jätte bra att hästägare börjar bli mer medvatna om hur bra massage är för hästar :)

Oj, det finns MYCkET litteratur och filmer om detta med massage, böcker kan du hitta på biblioteket, filmer ska gå att hitta på nätet (på de större bokhandlarna tex?). Det finns "tusen" olika sätt att göra, alla rätt på sitt vis - facit har hästen.

Jag har samlat intryck från alla håll, kanske framförallt IRL med folk som har massör-utbildning både på människa och häst, och använder mej av många olika "metoder" på min häst - hon är rätt bra på att visa hur hon vill att jag ska göra, var och när. Blir fascinerad var dag när jag upptäcker nåt "nytt" (för mej) som verkar göra skillnad. Från att med fjäderlätt tryck med fingertopparna flytta runt huden ovanpå musklerna, till att faktiskt i princip lägga hela min tyngd mot och "gunga", ja såna variationer kan det vara.

Men att lyssna på hästen är en god start :). Att lära sej vissa grund-grepp är bra i början, men jag känner mej inte riktigt säker i att förklara. Alltid lättast om någon kan visa. De grundgrepp jag fått lära mej är dels "effleurage" (med något kupade händer föra dem längs med musklerna med ökande tryck), dels hack-rörelse både med handflata och sidan av händerna beroende på var jag vill åt. Detta är "uppvärmande" grejer, hur man väljer att jobba vidare beror på vilken metod man har inspiration från och var problemen sitter...

Men som sagt, det finns många böcker i ämnet att låna på bibblan, men bäst är givetvis om du har möjlighet att även låna/köpa nån film där du kan se iaf lite grunder.

Jag läste om den boken här och önskade mig den när jag fyllde år. Och dom verkade inte ha så mycket problem att hitta den så kolla bara på nån bokaffär!

Ytterligare ett förslag på bra bok:

"Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning". Av Chris Olson. ICA bokförlag. Den här boken uppskattar jag främst för att den innehåller ett enkelt snabbprogram för massage av hästen, de åtta punkter som hästar oftast har problem. Resten har jag inte gett mej in i än men det är säkert också bra.
Denna bok kompletterar "Den skadefria hästen av Amanda Sutton" i mitt tycke på så vis att Amandas massageprogram är mer grundligt och tidsödande, när man vill göra en snabbis tar man åttapunktsprogrammet.

En som gått intro-kurs i hästmassage betonade för mej hur viktigt det är att man inte tar i så hårt på hästen när man masserar. Och inte heller för ofta, sade en människomassös till mej. Efter ett massagepass är det viktigt att hästen skrittas 20 min e.d. för att avlägsna slaggprodukter.

:idea: Men hörni, när vi masserat våra hästar är det väl deras tur att ta oss??? :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2