Massa mjölk utan att vara dräktig??

W

werah

Grannen ringde mig precis för att få en förklaring på ett "problem", men eftersom "problemet" var för mig okänt vänder jag mig till er....
Deras sto har MASSOR med mjölk!! Juvret är spänt och svullet och ut kommer mängder med mjölk. Speciellt ur ena spenen men det finns även mjölk i det andra.....

Grejen är att jag känner mig lite skyldig eftersom grannens hästar brukar bo hos mig ibland då de är utomlands eller i fjällen etc. De har nyss varit här i en månad över julen då de var i Thailand, men nu är de hemma sedan en vecka.

Grannen tror att hon har blivit betäckt av någon av vallackerna här hos mig, som kanske har en gnutta golla kvar.....:angel: ja vad vet jag.........

Någon som varit med om något liknande? Infektion? Mjölken är vit och fräsch....Snälla ge mig en förklaring!:confused:

Sv: Massa mjölk utan att vara dräktig??

När skulle den betäckningen i så fall ha skett? De sätter inte juver förrän ca. en månad innan beräknad fölning.

Jag har också det problemet med vårat ena sto, och jag har inte heller nån aning på vad det kan vara. Vi har en valack också som vi först trodde hade vart på henne, och att han kanske skulle ha "nått kvar",, Men nu vet vi att det inte är så, men stoet har fortfarande mjölk kvar. Hon är inte svullen vad jag har sett och jag har inte märkt någon annan skillnad med henne förutom att hon har MYCKET mjölk och det kommer ur båda spenarna.. Det är så också att detta inte bara är periodvis utan det är så hela tiden och hon har ingen infektion.. :confused: Jag tycker det är så konstigt för jag har aldrig vart med om det förut, men det kanske är vanligt bland ston?

Ja, vi räknade ut att det skulle varit runt förra julen då......det känns helt omöjligt! Hästen är inte ens tjock! Vad skulle ni gjort? Kan det vara en infektion ändå? Veterinär? De köpte en importerad vallack i maj. Han var då 6 år men helt nykastrerad. Han hingstade sig i början, men OM nu han har sin manlighet kvar vilket känns ganska otroligt, och han skulle ha betäckt henne, så skulle ju inte mjölken komma redan nu, eller.....?:confused:

*knapplån*

Hej, bara måste få fråga, har ni ston och vallacker i samma hage???

Vi har bara det om valacken är riktigt harmlös, många valacker betäcker ston och det vill vi inte veta av.
Så oftast har vi dem delade efter kön, om det inte blir en ensam då.

Vi har haft olika ston och valackar tillsammans i flock under 30 år utan att ha haft några problem med det.

Vi har blandat vi med. I sommar skall vi ev. även ha hingsten i flocken.

Ja, vi räknade ut att det skulle varit runt förra julen då......det känns helt omöjligt! Hästen är inte ens tjock! Vad skulle ni gjort? Kan det vara en infektion ändå? Veterinär? De köpte en importerad vallack i maj. Han var då 6 år men helt nykastrerad. Han hingstade sig i början, men OM nu han har sin manlighet kvar vilket känns ganska otroligt, och han skulle ha betäckt henne, så skulle ju inte mjölken komma redan nu, eller.....?:confused:
Min veterinär brukar rekommendera minst en månad mellan kastrering och tills nyblivne valacken får träffa ston, för det kan leva kvar spermier i äggledarna ganska länge. (det är inte helt ovanligt med överraskningsföl tillverkade av nykastrater.:angel: ) Så det är väl inte ett dugg kontigt om stoet ifråga har blivit betäckt och dräktigt...

Jag håller med om att det verkar ovanligt tidigt att få mjölk om hon skulle föla i april. Däremot är det ibland så att ston som kommer kasta sitt foster sätter juver och producerar mjölk...

Med andra ord, låt en veterinär undersöka stoet! :idea: Och kom ihåg att magens storlek är en dålig måttstock, vissa ston syns det knappt på att de är dräktiga, medan andra ston som gått gall ändå är stooora som hus om magen...

Era ston kan ju annars vara skendräktiga, hade ett sto som blev det stup i kvarten. Men som sagt innan, gör en vet. undersökning för att vara på den säkra sidan :D

Håller med Male..
Hormonrubbning /skendräktighet låter ju inte allt otroligt!
Drabbar ju många andra sorters djur med :idea:

Sen kan jag bara tillägga att jag har fått för mig att spermier är livsdugliga max ett par dygn utanför testiklarna (som ju då är borta )
(tillägger att äggledare har väl bara ston :angel: )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka