Maskmedel IGEN

Seabaz

Trådstartare
Jaha, jag skulle vilja avmaska min lille hund. Han är 8 månader och inte avmaskad ordentligt sedan jag fick honom.

Första kuren med Axilur fick vi avbryta efter att ha pratat med veterinär och hunden dålig i över en vecka efter det med kräkningar dagligen.

Nästa gång vi skulle prova blev det banminth. Det gick ju ner menpå kvällen sedan kräktes valpen och även dagen efter.

Man ska ju inte maska om man inte misstänker det men är det inte vuxna hundar det gäller?
Valpar ska man väl vara noga med?
Och dessutom tycker jag att han håller på att tunna ur lite.

Jag ska prata med veterinär också men tänkte höra vad ni har för erfarenheter innan?

Sv: Maskmedel IGEN

Finns även ett medel som heter Flubenol.

Att han har tunnat ur lite kan ju även bero på att han kräkts efter avmaskningen....

Jag använder Drontal/ Droncit/ Lopatol och har ännu inte haft en hund, som blivit sjuk av dessa preparat.. Fördelen med dessa preparat är att det är ett piller en dag och sedan ett piller till efter ca 3 veckor..
Däremot kan hundar om dom har mask bli sjuka när masken dör...:crazy:

Mycket intressant.

Jag gav min hund Lopatol i förrgår. Han hade riktig sprutdiarée efteråt. Kan det bero på att han haft mask?

Magen är redan nu på bättringsväg, behövde inte fasta eller så utan körde på som vanligt med färskfoder.

Nja, det var ju flera månader sedan jag försökte avmaska och efter det tyckte jag han blev bra och gick upp i vikt.
Viktminskningen nu kan ju bero på att det blir kallare ute då han gör av med mycket energi för att hålla sig varm samt är en mycket aktiv hund (nakenhund) som är med ute överallt.

Jag har inte märkt något i avföringen eller så men jag skulle bra gärna vilja ha honom maskad för säkerhets skull.
Han är avmaskad med banminth hos uppfödaren innan jag fick honom men jag tror att Axilur kan ha pajat något i magen på honom kanske? Eller så provar jag med banminth nu också eftersom det är ett bra tag sedan jag provade sist.....

Försök ta det lugnt med avmaskningsmedlet. Maskarna blir lätt immuna mot medelet :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
766
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 269
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka