Det här är ett av de stora problemen med digitaliseringen i skolan (idag). Alla får egna datorer men det liksom antas att eleverna kan hantera dem. Vilket de flesta inte kan, eftersom vi inte lär dem hur.
Hade tre elever som helt fascinerat tittade på mig när jag skrev "med alla fingrar" och undrade hur man gjorde och hur jag hade lärt mig. När jag förklarade var de helt chockade att vi tränade på det i skolan (i datorkunskapen...).
De har också svårt att googla saker (de vet inte alltid vilka termer de skall använda och är inte deras önskvärda svar det översta så "finns det inte". De har dålig koll på hur program fungerar och hur man tex skapar mappar och genvägar för att få bättre överblick på sina filer mm.
Jo jag har till och med hört om arbetsplatser där unga inte vet hur stationära datorer fungerar alls med program osv som inte är "appar på platta". Vilket förvånar mig iofs eftersom jag inte förstår hur det går till när de får låna en Laptop att ta hem i tre år
. En kollega berättade också från tidigare arbetsplats att de var helt nollställda inför en kopiator och inte så -äh det här fixar jag, som för 15 år sedan.
Men det är verligen intressant! Min unge fick förra i femman hela sin studiekurs, scheman, lärarkontakter osv på dator -men ingen dator då ännu så det var hans egen stationära som han fick använda för det och mobilen.
Han fattade dock nada, vissa lärare mailade, andra bloggade, vissa loggade, några messade, enstaka kommenterade, eller la upp, eller la i kursbeskrivningen osv osv -läs det som att det finns runt fem olika metoder att kontakta elever på men lärarna avnänder 7 och inga två lärare gör likadant. Mentorerna svarade på alla frågor med ett -finns i sjön! (dvs i plattformen) och ibland la de in ett provschema med vissa prov, men inte andra, med ojämna mellanrum.
På kvartsamtalet frågade jag när de hade gått igenom funktionerna eftersom min unge hade missat tillfället... svar -eh ja, hum, säg till honom att komma till mig på mentorstiden så.. Ja alltså du kan komma på mentorstiden och... uhm hm ehm Vet du vad! vi gör inte så, jag går igenom det för hela klassen på en gång.
(Jag tolkar det som att de bara dumpat eleverna i sjön och tänkt att vissa nog lär sig simma, andra har föräldrar som lär dem simma och några sjunker men det gör inte så mycket.)