Maskhjälp

TinyWiny

Trådstartare
Hade en otrevlig upplevelse i stallet i går då en av katterna helt plötsligt hade en mask hängande ur rumpan :crazy: Den var helt platt och vit och jag kan inte hitta vad det kan vara för mask. Jag fick dra ut den tillslut för den åkte inte ut av sig själv och katten var ju givetvis förtvivlad. Den var minst en dm lång, helt platt och vit. Den såg ut som en vit tillplattad daggmask ungefär.
Vad kan det ha varit för mask och vad ska jag avmaska med? Jag har aldrig varit med om något liknande utan bara de vanliga som ser ut som små risgryn.
 
Sv: Maskhjälp

Det låter som bandmask.

Droncit eller Drontal skulle jag rekommendera mot just bandmask.
Använder den själv när mina katter får just bandmask.

Men du kan även använda axilur eller milbemax.

Finns en del att välja på, men Droncit tar just bandmask medan de andra tar även andra maskar.

Alla utom axiluren ger du engångs dos, axiluren ska du ge i 3dagar i sträck.
 
Sv: Maskhjälp

Tack för ditt svar! Jag blir så osäker när jag googlar på de olika maskarna men nu hittade jag en bild som var ganska lik så det är nog bandmask.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Katthälsa Min katt har vita små risgryn i rumpan, mask. Vad är det för sorts mask och vilket avmaskningsmedel ska jag välja? Avmaska ni bara om...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp