Maskerad, sent 1800-tal, tidigt 1900-tal

makarontanten

Trådstartare
Ska på maskerad/fest om ett par veckor. Min bästa vän har fyllt jämt och temat på festen är egentligen Sherlock Holmes ( detektiv-tema), men med tillåtelse och lite friare tolkning så som rubriken låter, tidsenligt för detta i dåtidens Storbrittanien.

Jag har skaffat min utstyrsel i en lila och svart långklänning, med mycket tyg och detaljer med korsett, spets och vid underkjol. Till detta ska en svart peruk med page i tidsenligt tema ingå. Skor kommer jag strunta helt i, då klänningen är tillräckligt lång för att dölja detta problem..Med andra ord, kommer jag bli en lite "finare" dam på temat.

Men jag skulle vilja ha lite tips på de sista detaljerna kring detta. Jag behöver en handväska att frakta plånbok, mobil, nycklar mm i, hur ser dessa ut i denna tid, och undrar dessutom om det finns en speciell sminkstil som hägrar denna period? Är det blekt pudrat, lösögonfransar, vilka färger, naturligt....? Speciella smycken som är tidsenliga och kan passa? Andra detaljer som man lätt kan fixa själv?

Är inte så insatt, utan har bara googlat med tvetydiga svar...

Som väska kan du ha en påsväska av lite finare tyg, t ex sammet. Om du googlar på redikyl, så...
Smycke kan vara t ex en brosch med en kamé.
Dom flesta av oss har inte rött kräppapper hemma, annars brukade dom ta det och fukta och gnugga mot kinderna, som då blev lite rödfärgade.
Alltså enkel sminkning, inte så mycket. Samtidigt så är det lite fantasitema så gör som du vill :)
Du kan inte ha armbandsklocka för det fanns inte.

Har du en traditionell aftonklänning? I sådana fall skulle jag säga smink som inte syns.

Om klänningen är mer "Gibson Girl" skulle jag satsa mer på de friska, röda kinderna och ett piggt utseende.

Eller så hittar du på ;)

Men page? Om mitt minne inte missminner är det inte förrän på 1920-talet som det blir mode för kvinnor med kort hår. Kring sekelskiftet hade de flesta kvinnor fortfarande längre, uppsatt hår. Frisyrerna har tonats ner men i och med att det anses vräkigt med smink så lägger många fokus på håret och mode istället.

Köpte en lockig peruk, men den funkade inte alls, då den var i lite rödbrunt och skar sig från klänningen och mina färger... Därav blev det längre inåtböjd page i svart/mörkbrunt :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka