"Maskalena" ;)eller annan maskexpert! Hjälp! Axilur kontra Ivomec

ako

Trådstartare
\"Maskalena\" ;)eller annan maskexpert! Hjälp! Axilur kontra Ivomec

Hur är det nu; vad är det för mask som Axilur tar o inte ivermectinpreparaten? Ska släppa ettåringarna på bete här snart o funderar... Avmaskade m Axilur i feb o de bajsade faktiskt mask :o. Aldrig varit med om detta förut. Gjorde träckprov i mars som inte visade NÅGOT ALLS. Låter oxå skumt, tycker jag.

However, vad ska man avmaska knyttena med nu?

1000 tack på förhand för svar!

Re: \"Maskalena\" ;)eller annan maskexpert! Hjälp! Axilur kontra Ivomec

Axilur tar rundmaskar, dvs spolmask och blodmask. Dock tar den kanske bara 50% av blodmasken pga resistensutveckling, så det är därför man gärna tar den i feb för unghästarna.

Det är väl inget mystiskt med att de var rena en månad senare?! Att det kom ut mask är ju inte heller konstigt, ska de ruttna bort inne imagen annars :D

Nu i sommar är det blodmasken du vill åt, så då är det Ivomec (eller annat billigare ivermectinpreparat) eller Banminth (el Fyrantel) före bete och resten av sommaren. Båda dessa tar även eventuell ny spolmask.

Hakar på med en maskfråga. Åring, inte avmaskad enligt konstens alla regler. Kan dock inte svär på hur den är/inte avmaskad förutom att den fått dubbel dos banminth i feb och dubbel dos banminth sista april.

Stor 'maskmage', släpper inte pälsen som den ska. Inget träckprov gjort (och jag vet inte om äg ens kan tänka sig att överväga den).

Vad maska med för att vara så säker som möjligt på att få bort den mask som iaf SER UT att finnas där (typisk maskmage som sagt)

Jag skulle absolut påpeka vikten av träckrpov när man HAR problem som inte försvinner.

Tack, tack :)! Är det nya bebben på din användarbild? Sööt!!

Jajemensan, 11 veckor på bilden!

Passar på att smyga in i tråden med en fråga... ;)

Jag maskade mina med Noromectin (ivermectinpreparat) förra sommaren, i år har jag bytt till Fyrantel. De har fått dubbel dos nu före betessläpp. Min fundering är, ska de ha dubbel dos även nästa avmaskning eller är det bara vid första maskningstillfället? :confused:

En gång räcker.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar