C

CalleNy

Vi har våra hästar på bete tillsammans med två hästar som kommer fr ett annat stall. Nu har vi upptäckt att dessa hästars bajs är fullt av små gula maskar :eek: Vi trodde självklart att hon hade avmaskat sina:crazy:
Hur gör vi nu ???
Kan det vara så att hon precis avmaskat och att maskarna därför kommer ut nu...
Smittar det i sådanafall ???
Räcker det annars med att hon avmaskar och att vi mockar ur hagen???

Sv: Mask

jag skulle rekomendera att ni pratar med varandra o samtliga hästägare skickar in träckprov på sin/sina hästar, därav får ni svar på vilken parasitinfektion som kan finnas och kan agera utifrån det, lycka till!

Hur ser maskarna ut? Kan du fota eller beskriva? Det finns maskar som kommer ut spontant, andra som kan komma ut så man ser dem efter avmaskning.

Enklast är ju att fråga hästägaren när och med vad hästarna är avmaskade.

Mocka ur hagen är alltid bra!

Vi har pratat m ägaren till hästarna och de är avmaskade 14 dgr innan betesläpp... Kan det fortf komma ut maskar då!?
Maskarna är små o gula ( jag har inte sett dem själv, men de som såg dem beskrev dem så...)

Kan ju också vara kuslarver som kläckts i hästbajset. En del småkusor gillar ju att lägga ägg i hästskit :crazy:

Vi har pratat m ägaren till hästarna och de är avmaskade 14 dgr innan betesläpp... Kan det fortf komma ut maskar då!?
Maskarna är små o gula ( jag har inte sett dem själv, men de som såg dem beskrev dem så...)

Vet du med vilket medel de avmaskade? Små är ju relativt... små som ett par mm långa eller några cm långa, bredd? Gissningsvis är det maskar som kommit dit efter bajshögarna lagts.

Nu har jag själv sett dem :eek: De är ett par mm långa o smala,lite gulaktiga... Men konstigt att de fortf lever,,,, det har gått ca 2 dgr sedan de upptäcktes...
De är avmaskade med Banminth förresten.

Nu har jag själv sett dem :eek: De är ett par mm långa o smala,lite gulaktiga... Men konstigt att de fortf lever,,,, det har gått ca 2 dgr sedan de upptäcktes...
De är avmaskade med Banminth förresten.

Det låter mer som om det är maskar som kommit efteråt. Kan du fota?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 602
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI