ElAmir

Trådstartare
Har en 2årig hankatt som på senaste tiden har spytt väldigt ofta och väldigt mycket, har mest varit foder som har kommit upp, men idag spydde han upp två långa maskar som ser ungefär som bandspagetti, men dom rör på sig...
Kan det vara anledningen till att han har spytt så mycket på senaste tiden?

Han är ute mycket och jag kan tänka mig att han fångar en hel del råttor. Vi avmaskade båda katterna i början på april. Jag har hans bror oxå och han har aldrig spytt, men han är väldigt kräsen och äter i precis bara torrfoder.

Någon som vet vad masken heter?
 
Sv: Mask?

Är dom platta och lite randiga på tvären så är det bandmask, är dom runda som spagetti är det spolmask. Sen är det bara att knalla till apoteket och be om ett avmaskningsmedel som tar just den mask din katt kräkts upp, gå hem och väga katten och sen avmaska (passa på att avmaska båda två).
 
Sv: Mask?

Har en 2årig hankatt som på senaste tiden har spytt väldigt ofta och väldigt mycket, har mest varit foder som har kommit upp, men idag spydde han upp två långa maskar som ser ungefär som bandspagetti, men dom rör på sig...
Kan det vara anledningen till att han har spytt så mycket på senaste tiden?

Han är ute mycket och jag kan tänka mig att han fångar en hel del råttor. Vi avmaskade båda katterna i början på april. Jag har hans bror oxå och han har aldrig spytt, men han är väldigt kräsen och äter i precis bara torrfoder.

Någon som vet vad masken heter?

Vilket maskmedel använde du när du avmaskade?
Jag avmaskade alla mina katter den 19 mars med Milbemax. Det var både bandmask och spolmask de hade.

Likförbaskat kräktes gammelkatten upp en 9cm (!) lång bandmask i torsdags, mindre än sex veckor efter avmaskning.
Jag börjar undra om maskmedlet inte tog allt, för katten gick inte ut förrän i början på april och det verkar inte rimligt att han skulle blivit återinfekterad och masken hunnit bli så stor på den korta tiden (4 v).
 
Sv: Mask?

Vi använde Drontal sist :)

Nu är båda avmaskade igen, så hoppas jag att jag slipper se dom äckliga maskarna igen:crazy:
 
Sv: Mask?

Jag börjar undra om maskmedlet inte tog allt, för katten gick inte ut förrän i början på april och det verkar inte rimligt att han skulle blivit återinfekterad och masken hunnit bli så stor på den korta tiden (4 v).

Om katten har mask bör man avmaska igen inom 2-3 veckor eftersom de maskar som dör första omgången ju lämnat efter sig en hel del ägg som kläcks och i sin tur blir vuxna äggläggande maskar om man inte avmaskar innan de börjar lägga ägg..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp