Mask i vattnet? Vad är detta?

Flixies

Trådstartare
Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller kan hästar hosta upp dem? Ja spolmasken hostas väl upp i och för sig men är de verkligen såhär stora då, och ser de ut såhär?

Jag tänkte vanlig daggmask först men det har varit omkring -5 grader i en vecka med stenfrusen mark så jag vet inte om det är möjligt. Ser inte ut som daggmask heller. Annars vore det väl mest logiskt att maskarna inte kommer från hästarna utan utifrån på något vis, men jag blir ju jättenojig!

På bilden är det lite rester från hö och annat bös, men 4 vita "larver" och 1 rosaaktig "mask" syns ändå tydligt. VAD är detta? :nailbiting: Har försökt googla bilder att jämföra med och tänkte spolmask eller stor blodmask om det nu kommer från hästarna, men jag tycker ändå inte att de stämmer helt överens med de bilder jag har hittat. Storleken på de vita "larverna" är cirka 2 cm.

Alla hästar i hagen är avmaskade med Equimax, utifrån träckprov och råd från veterinär, för ett par månader sedan.

Någon som kan se vad det är för slags mask/larv, och om den skulle kunna komma ifrån hästarna?

mask.png

Blä!! :yuck::yuck::yuck:
 
Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller kan hästar hosta upp dem? Ja spolmasken hostas väl upp i och för sig men är de verkligen såhär stora då, och ser de ut såhär?

Jag tänkte vanlig daggmask först men det har varit omkring -5 grader i en vecka med stenfrusen mark så jag vet inte om det är möjligt. Ser inte ut som daggmask heller. Annars vore det väl mest logiskt att maskarna inte kommer från hästarna utan utifrån på något vis, men jag blir ju jättenojig!

På bilden är det lite rester från hö och annat bös, men 4 vita "larver" och 1 rosaaktig "mask" syns ändå tydligt. VAD är detta? :nailbiting: Har försökt googla bilder att jämföra med och tänkte spolmask eller stor blodmask om det nu kommer från hästarna, men jag tycker ändå inte att de stämmer helt överens med de bilder jag har hittat. Storleken på de vita "larverna" är cirka 2 cm.

Alla hästar i hagen är avmaskade med Equimax, utifrån träckprov och råd från veterinär, för ett par månader sedan.

Någon som kan se vad det är för slags mask/larv, och om den skulle kunna komma ifrån hästarna?

mask.png

Blä!! :yuck::yuck::yuck:
De vita är fluglarver av något slag, inte från hästen. Den rosavita är intressant men knappast inifrån hästen den heller.
 
De vita är fluglarver av något slag, inte från hästen. Den rosavita är intressant men knappast inifrån hästen den heller.

Puh, tack för ditt svar!! :bow:
Tänkte väl att det inte lär komma från hästarna för något sådant har jag aldrig hört talas om, men det såg så mysko ut! Vattnet var dessutom bytt på morgonen utan att det var något konstigt i det då, sedan när jag skulle byta på lunchen (de får i småhinkar nu när det är kallt och fryser) så var dessa däri! :S Så det var så konstigt att de bara hux flux skulle ha hamnat i vattnet, men det har de väl (tack och lov) gjort då. :)
 
Senast ändrad:
Puh, tack för ditt svar!! :bow:
Tänkte väl att det inte lär komma från hästarna för något sådant har jag aldrig hört talas om, men det såg så mysko ut! Vattnet var dessutom bytt på morgonen utan att det var något konstigt i det då, sedan när jag skulle byta på lunchen (de får i småhinkar nu när det är kallt och fryser) så var dessa däri! :S Så det var så konstigt att de bara hux flux skulle ha hamnat i vattnet, men det har de väl (tack och lov) gjort då. :)
Har ni småfåglar inne i stallet?
 
Lånar en gammal tråd.
Tur att jag hittade den här tråden.
Lägger in en smarrig bild nedan för de som gillar maskar.
Bytte just vatten till mina och hittade två maskar som påminde om TS rosavita men lite mörkare (bilden ligger dock om färgen lite. Den var ljusare, bara lite mörkare än TS mask).
Fick först lite panik, blodmask, i vattnet? Med precis samma tankar som TS.
De hade ju bara 30epg på ena och 0 på andra.

Jag behöver inte heller oroa mig va? ;)
s!AkgZulr2SI-Ij9YACcZ-DLlKFB608g

s!AkgZulr2SI-Ij9YBKKU64pkKL1vRrg

Bilden vägrar så den kommer senare
 
Senast ändrad:
Tack!
De var några cm långa och bara millimeter tjocka så antagligen något anant från samma familj om de inte var väldigt unga.
Jag får nog också gissa på att fåglar tar dit det, om inte hästarna spottar ut daggmask i vattnet :p

Jag har fått små daggmaskar i en hink i stallet. Har ingen som helst aning om hur den kom dit. Hinken är i mitt i stallet, inga hästar når, inga fåglar i stallet.
Ibland händer det........på något konstigt sätt. Finns nog en helt naturligt förklaring men otänkbar för mig.:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
1 029
Senast: höstmåne
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp