mask i dyngstacken

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare eye in the sky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 5 929
E

eye in the sky

har läst någonstans om någon "mask" som minskar dyngstacken , någon som vet??

Sv: mask i dyngstacken

Det går bra med naturlig svensk kompostmask också.
De är små och röda och föder levande ungar och jag har hela min kombinerade dyngstack-kompost full av dessa.
Och på något magiskt vis så blir högen mindre även om jag varje år lägger på mera.

Mina maskar flyttade in utan min hjälp.
De bara kom.

Se där, då kan man prata med dem, även om man inte behärskar det italienska språket!

Bara fördelar :D

Jag har! Italiensk kompostmask eller dyngmask om man så vill. Dyngmask är en sorts daggmask som lever i gödselstackar. De klarar av högre värme och äter mer i förhållande till sin kroppsvikt än vad den vanliga daggmasken gör. Det latinska namnet på dyngmask är Eisenia foetida. När jag bytte plats på stacken körde jag några skottkärror från den gamla till den nya och vips så var de igång. Funkar jättebra! Köpte mina på annons i ridsport för många år sedan så någon försäljare kan jag inte hjälpa till med.
//marti

Vad är det för några enormt tjocka (1-1,5 cm) och ca 5-10 cm långa maskar jag har i min dynghög då? Vad är det för sort, och gör de nån nytta? De ser i vilket fall INTE aptitliga ut. Glurr...Man ser dom som bäst just när man kört bort gödselstacken ett par gånger om året.

Kan det vara vanlig svensk daggmask kanske?

Dyngmasken ser ut så här:
mask.gif

//marti

*lk*

Stämmer det att man inte kan använda dessa om man har halm som strö???

marti130 skrev:
Kan det vara vanlig svensk daggmask kanske?

Dyngmasken ser ut så här:
mask.gif

//marti[/QUOTE

Ok, sådär ser inte "mina" dyngstacksinnevånare ut iallafall. Vad är det då för abnorma tingstar som huserar där? (urrk) Får väl skicka en till SLU. Dom ser faktiskt ut mer som larver, det kanske blir snygga fjärilar av dom istället månntro? Men vad gör de i min dyngstack? Nån som har koll?

Mysaan skrev:
*lk*

Stämmer det att man inte kan använda dessa om man har halm som strö???
Nej då, de bryter ner både halm och spån. Jag har använt båda sorterna så det är lugnt...
//marti

Dyngbagge kanske ? dom kan se abnorma ut..larverna alltså. Man ska vara rädda om dyngbaggarna eftersom maskmedel vi ger våra djur dödar dessa enormt nyttiga baggar. Baggarna lever av gödsel nämligen.

Mynta2 skrev:
Dyngbagge kanske ? dom kan se abnorma ut..larverna alltså. Man ska vara rädda om dyngbaggarna eftersom maskmedel vi ger våra djur dödar dessa enormt nyttiga baggar. Baggarna lever av gödsel nämligen.

Ja DET skulle det kunna vara. På somrarna susar några riktiga tunga "helikopterprylar" över gödselhögen. Modell XL. Inte så överbra flygare, och gräver ner sig i gödselhögen, och detta trots regelbundna avmaskningar! De kanske har blivit immuna? De kanske är maskmedelmutanter? Blir större för varje år? :eek:
Ja många intressanta invånare verkar livnära sig på den stacken. Kråkor, skator, räv(!), samt dessa fläsklägg till larver.

okey
massor med mask svar , nästa fråga blir var f#n får jag tag på dom , någon som kan skicka mej en burk:rofl:

Du får väl besöka någon med en bra dynghög och be att få köpa en hink med maskbemängd dynga.

Jag har några stora( 2-3 cm omkrets,6-7 cm långa), vita larver som ligger ihoprullade. Någon larvkunnig som vet va de är?

eye in the sky skrev:
okey
massor med mask svar , nästa fråga blir var f#n får jag tag på dom , någon som kan skicka mej en burk:rofl:
Om du kommer i närheten av Östergötland kan du komma till mig och hämta, annars PM:a så kan vi försöka lösa det.
//marti

Och bor du i Skåne, kan du ju komma till mig och hämta. :)
Maskarna är verkligen bra!!

Panzerkat skrev:
Det låter som larver av ollonborre, vad är det för färg på huvudet?
Jag har inte sett dem nu, men ser dem varje vår/ sommar. De kan hända att de har lite brunfägat huvud.
Ingen som har bild på ollonborrelarver, jag känner igen dem direkt.
Är det en skadeinsekt? Eller gör de någon nytta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hästmannen-sista striden… Finns denna inte att se någonstans verkligen?!🤔😓 Letat överallt,skapat konton och allt möjligt men ingenstans...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Messy
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har... 2
Svar
20
· Visningar
3 632
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 853
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka