Marwin 942

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LavidaPetite
  • Startdatum Startdatum
L

LavidaPetite

Har tänkt att åka och betäcka mitt sto med Marwin. Någon som har några erfarenheter av honom? :)

Sv: Marwin 942

håller med ovanstående, han har inte lämnat mycke bra och har därför blivit sänkt. Så varför använda honom i avel när det finns så mycket bra hingstar att välja på?

särskilt snygg är han inte heller enligt mitt tycke...

Ja, en uppfödare som jag arbetade en del åt har använt honom två gånger. Och två gånger fått föl med defekter.

Har en avkomma född -08 efter Marwin som jag är kanonnöjd med! Trevlig men en aning tuff (mycke från mammas sida). Orädd, knatar fram överallt. Korrekt i sina ben, och en massa utstrålning som gör att alla frågar vad hon har för stam. dock ganska rejält överbyggd bak, men det rätar nog upp sig.. hon är ju bara bebis än så länge.
Anledningen till att jag valde Marwin till mitt sto var pga att jag har träffat flera kanontrevliga Marwin avkommor med högridbarhet vilket jag värderade högt i mitt val av hingst då mitt sto var ganska knepig.

Varför är du intresserad av just Marwin??.. vad har du för stò?

Om du redan har bestämt dig för att betäcka med Marwin, då är det väl lite sent för att fråga om hur han är som hingst? Borde du inte tagit redan på det innan du bestämde dig? Jag personligen gillar Marwin men vet ingenting om hans avkommor men de är säkert bra allroundhästar.

En trevlig hingst som efter vad jag sett lämnat ganska ojämnt, men det beror nog till stor del på att han använts på väldigt varierat stomaterial. Känner inte till några föl födda med defekter utan har sett en hel del mkt fina hos ägaren.

nu när han är sänkt kommer han få ännu fler skräpston eftersom han är billig...

Det behöver ju inte betyda att han får "skräpston" bara för att han är billig. Trist när de sänker hingstar som inte betäckt så mycket. Bättre de hjälper till och hissar upp dom en aning så folk får upp ögonen för dom.

För att vara en hingst som bara stått på naturlig betäckning (undantag 1 år) så har han fått många ston. 49 avkommor har gått 3-årstest ochh 33 kval.bed så nog är hans avkommor utvärderade.

Inte så lysande, hans Blupindex enligt följande:
Typ 106
Extremiteter 88
Skritt 97
Trav 102
Galopp 96
Temperament gångarter 96
Teknik hoppning 90
Temperament hoppning 89
Dressyr 106
Hoppning 112

Avkomman Miami Springs är framgångsrik i internationell hoppning med Hanna Klensmeden. Winjette blev bästa hoppsto på Riksstoutställningen och vann Hornsundspokalen 2002.
Avkommor är bl a exporterade till Finland, Norge, Spanien och Marocko.

Det behöver ju inte betyda att han får "skräpston" bara för att han är billig. Trist när de sänker hingstar som inte betäckt så mycket. Bättre de hjälper till och hissar upp dom en aning så folk får upp ögonen för dom.

Grejen med just honom är ju att han kunnat bevisa sitt avelsvärde. Han har haft ganska gott om ston och de avkommorna han fått har inte visat sig vara av godtagbar kvalitet. Därav att han inte längre är godkänd.

Att vilja "hissa upp" en hingst som bevisat dålig nedärvning är väl ändå rätt magstarkt?

om han inte blivit sänkt ännu så står han på vänt iallafall. Ska nog krävas mycket för att han kommer upp igen tror jag.

KL
Plockar upp den här tråden då jag i natt satt och försökte läsa mig på om alla halvblodshingstar som betäcker Naturligt och i mina trakter så är det just Marwin och Donnerfly som gör det.

Jag har sett en hel del trevliga avkommor efter Marwin. De har alla haft trevligt temperament och bra hoppförmåga.

Jag tittar runt på halvblodshingstar efter en lämplig kandidat till mitt Bernsteinsto, ogillar semin och vill helst ha Naturlig betäckning.

Har du ett Bernstein-sto skulle jag titta mer på Donnerfly som har förärvt sig mkt bättre som gångartshingst än Marwin. Men det beror såklart på hur stoet är och vad du vill med avkomman...

Finns inte Magini på naturlig? På ett Bernsteinsto hade nog både Donnerfly och Marwin blivit väldigt mastiga. Men jag hade precis som Cyllene valt D av dom båda.

SZKOPUL 929 står på naturlig i våra trakter, Knivsta om jag inte minns fel och har dessutom fått höjd avelsvärdebokstav (A) för sin förärvning!! Något att reflektera över.. /M

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka