Marsvinsvarning!

I

IslaBonita

Vill utfärda en varning till andra marsvinsägare! Min lilla skrutt hade nog inte funnits idag om vi inte upptäckt igår kväll vad som hänt! Jag hade hängt in ett högaller i buren, där mitt smalaste lilla marsvin krupit upp.. och FASTNAT! Fastnat rejält dessutom!

Det krävdes insatser av tre vuxna och en avbitartång för att få loss henne. Faran var inte över där, utan när vi böjde i gallret lossade den ena spjälan från sitt fäste. Hade inte en av oss hållt mellan marsvinet och gallret för att skydda det, hade hon blivit spetsad!

Inga mer högaller för min del, något att tänka på för flera marsvinsägare!

Sv: Marsvinsvarning!

Eller så ser man till att högallret är tillräckligt brett för att marsvinen ska kunna komma ut därifrån. Jag har aldrig varit med om ett marsvin som INTE hoppar upp i högallret.

Men det är ju relativt känt i hela marsvinsvärlden att man inte ska ha högaller och höhäckar till marsvin, dels kan dom som du skriver hoppa upp och fastna i det och dels så är det en onaturlig ställning för dom att äta ur.

kl

Varför vill man ens ha höhäck till marsvin öht? Jag har aldrig förstått grejen.
Här hemma har tillhörande höhäckar gjorts om till stegar åt råttorna. Marsvinen (och kaninerna för den delen) får snällt äta höet på botten där det hör hemma - där de kan äta i en naturlig ställning och buffa runt med det och gömma sig i det om de känner för det.

Vilka positiva reaktioner.:confused:

Själv hade jag inte en susning om att höhäck var livsfarligt! Jag måttade med ögonmått och räknade ut innan att marsvinen inte skulle kunna komma upp i det.

Hade jag själv läst en liknande varning innan, hade iaf jag tänkt till, kan man råda någon är det väl bra? Ni som redan vet, har ju som ni själva skriver, redan koll på läget.

Tänker man till innan lär man inte sätta in höhäck alls.

Om man tänker på vad som är naturligt för djuren och vad som inte är det så inser man nog rätt snabbt att äta från något som sitter en bit upp åtsidan inte är naturligt eftersom gräs växer nerifrån och upp.

kl
Marsvin är ena hejjare på att hoppa (kan man kanske inte tro) och ska man sätta en häck så högt att det inte kan hoppa upp i den kommer de heller inte nå dit för att äta.

Anledningen till att man vill ha en höhäck är väl att det ska gå åt så mycket hö. Fast jag tycker att man ska slösa med hö. Inget är så roligt som att gömma sig under en hö-hög :)

Anledningen till att man vill ha en höhäck är väl att det ska gå åt så mycket hö.

Och så finns förstås de som gnäller över att de kissar ner höet så det blir ofräscht att äta... För det är ju sååå svårt att byta eller bara slänga in lite rent som de kan äta istället :angel:

Å andra sidan blir det skitigt (och ja, det är lätt att lägga in nytt men kan ändå bli dåligt). Kaniner äter inte heller bara gräs utan även tex grenar så för de är inte ställningen helt onaturlig. Självklart kan man inte ha den för högt upp, men det ger ju å andra sidan lite mer sysselsättning.

Jag har höhäck åt några och några inte.

Då kan man helt enkelt byta hö istället :p

Jovisst, men att ständigt behöva äta i den ställningen kan jag inte tänka mig är någon höjdare. Just hö tenderar ju att dessutom vara dammigt och innehålla en del småspill som gärna ramlar ner i ögonen.

Kornet: Sant iofs, men fan vad drygt. Jag vet inte med alla andra men skulle jag sätta upp höhäck så skulle jag få fylla på hö femtielva gånger om dagen... Marsvin och mat, du vet ;) Då får grisarna hellre äta hö direkt från botten och så får råttorna nya stegar på köpet. Eller pappershållare som den senaste höhäcken fick tjänstgöra som - det följde med en sån där liten höhäck i plast vid senaste burköpet, så den fyllde jag helt enkelt med rivet tidningspapper åt råttorna istället så får grisarna fortsätta buffla runt bäst de vill i sina höhögar på botten.

(Och sätter man höhäcken på utsidan så kvarstår ju ändå faktum att de får äta i en onaturlig ställning)

Snällt av dig att dela med dig av upplevelsen och varna, säkert var det någon som tog åt sig av det men inte vågade skriva det i tråden av rädsla för att bli idiotförklarad. :) Tur att det gick bra med din gris.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka