Marsvinskompis, hur???

I

Ifos

Hej!!

Jag var och avlivade mitt ena marsvin igår och den andra lilla stackaren verkar deppig nu, ganska förståligt. Måste självklart hitta en ny kompis till honom snarast men funderar på hur. Är lite intresserad av att köpa en peruan, shelti eller coronet från upfödare men jag tror att Sven-Åke här hemma vill ha sällskap fortare än fort.

Kan jag med att köpa en "gris" i djuraffär nu och sedan köpa från uppfödare? Så det blir 3 totalt senare. (Har 120x60 bur.)

Hur är era erfarenheter av att sätta ihop hanar, vuxen och yngre/unge?

Vill gärna ha svar ganska snabbt då det är lite halvakut.

Tack på förhand!!

Sv: Marsvinskompis, hur???

Kan jag med att köpa en "gris" i djuraffär nu och sedan köpa från uppfödare? Så det blir 3 totalt senare. (Har 120x60 bur.)
Jag har två marsvin i sånna burar men jag antar att du kan ha tre om de får springa fritt rätt ofta

Hur är era erfarenheter av att sätta ihop hanar, vuxen och yngre/unge?
Har änn så länge bara satt ihop honor och hone/hane och det har gått rätt bra. Senast var de två honor, en på 3 år och en på 1,5. Har gått bra men de är rätt rörigt den första dagen då de ska bestämma över varandra hela tiden. Men alla jag satt ihop har gått jättebra.

Jag tycker att buren är för liten för 3 stycken.

Det är ju inte så att jag måste ha 3 utan mer att jag tycker att tidigare nämnda raser är fina. Det viktigaste nu är ju att S-Å får en kompis snarast så han inte deppar ihop totalt. Tanken är att jag delar av buren så att de kan se och känna lukten av varandra genom nät första tiden och sedan få träffas på neutral mark första gångerna för att minska ev. konkurrens och revirtänkande.

Jag är också av åsikte ju större desto bättre, men det är den största jag kan ha för närvarande. Som jag skrev nyss, jag måste inte ha 3. Det viktigaste är att han jag har får sällskap.

Men köp en från en djuraffär först då. Sen om du vill ha någon speciell färg så spara till en större bur? :D

Ett bra tips när man sätter ihop hanar är att man badar båda först så att de luktar hyfsat neutralt och att det får täffas på en plats där ingen av dem tidigare varit. Detta kan hjälpa att få bort lite revirtänkande.

Din bur tycker jag låter okej till tre marsvin om de får gå ut ordentligt varje dag, så du kan nog köpa två marsvin om det behövs.

När mitt ena marsvin fick bli akut avlivad förra sommaren så blev den andra kvar själv - hon hade aldrig bott själv i hela sitt liv.
Så dagen efter blev det till att köpa en kompis.
Jag började med en, men i och med att åldersskillnaden var så stor (4 år) så köpte jag ännu en unge en månad senare.
Dessa var alla honor och det har gått bra. Har tyvärr igen erfarenhet av marsvinshanar...

Tycker också din bur låter okej om de får komma upp och springa varje dag.

Tack för tipset, hade inte tänkt på att bada dom innan. Men det låter ju väldigt logiskt.

Kan för övrigt säga att jag har kontaktat en uppfödare, ska ringa och bestämma tid för besök. Denne har en unge som är leveransklar tämligen snart om jag inte är helt ute och cyklar. Ska även kolla i en djuraffär idag, om något klickar så varför inte..

Kollade även i en affär i fredags men då hade dom bara honor, två stycken var bara så charmiga! Fluffiga och trevliga färger..

Kan avsluta med att berätta att Sven-Åke äter och dricker som han ska, är bara lite skyggare än vanligt nu när han är ensam.

Liknande trådar

B
Övr. Djur Nu är jag igång igen...Men den här gången så har jag sgs bestämt mig för att jag nu SKA ha marsvin! Jag flyttar till egen lägenhet...
2
Svar
21
· Visningar
4 816
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar