Marsvinsbur som råttbur?

R

rattalskare

Jag hade tänkt skaffa råttor senare när mina djur har vandrat vidare (må den dag aldrig komma kära gud!) Marsvinsburen skulle aldrig gå och sälja eftersom den är nerskitad så att fläckarna inte går att få bort... Den är 100*50*80 (L*B*H) Är den för liten för råttisar eller kanske för låg? det skulle gå att inreda mycket klätter och "bus" möjligheter i den då.. Men man kanske inte borde sätta in 2-4 små råttungar då de säkert skulle klämma sig ut eller? Tips på extra "galler"???

PS. Detta är inte angeläget just nu men om ett par år så blir denna bur Tyvärr tom..

Sv: Marsvinsbur som råttbur?

80 hög?! :eek: Ge den till mig istället hehe :D

Det funkar bra det. Och jag tycker min tjejbur är stor, den är 95*50*75 (LBH) :p

Sant med gallermellanrummet. Kanske kan du dra över med något nät på granngården eller så? Det går ju att ta bort när de blir större sen.

Jupp! Hemmabygge! Men plastbottnen är från en gammal bur :smirk:

Eller också kan man kanske ha dem i den gamla råttburen tills de växer på sig och då låta dem flytta in! :idea:

Jovisst men eftersom den är specialdesignad så får du ge 4 000 000 Kr för den!

När jag hade råttor hade jag min gamla marsvinsbur (modell kaninbur) till dem, från att de var små :) Inga rymlingar här inte, så jag skulle vilja säga att det skulle gå alldeles utmärkt! :D

Ynthe skrev:
När jag hade råttor hade jag min gamla marsvinsbur (modell kaninbur) till dem, från att de var små :) Inga rymlingar här inte, så jag skulle vilja säga att det skulle gå alldeles utmärkt! :D

När jag hade råttbebbar på ca 3 mån och marsvin och kanin och bebbarna skulle springa fritt tog de sig genom gallret in till kaninen - en av de råttorna var den nu mera stora råttan Sivert ;)

Senast ändrad:

Nu kan du gärna få den :crazy: Kusinen (5år) var här igår och skulle "titta" på marsvinen jag sade bara att de var inne i rummet där och hon gick dit och tittade. Plötsligt hördes ett brak och när vi kom in så låg hon där inuti buren som hade brakat sönder åt alla de håll.. Går inte att bygga ihop igen. Så det var bara att köpa en ny bur i zoobutiken idag. Tack och lov så klarade sig marsvinen bra men blev lite chockade men äter som de ska. Jäntan däremot fick ett maffigt blåmärke som sträcker sig från slutet av nacken ner till rumpan reätt åt henne om jag får säga det själv ;) Det visade sig att hon hade klättrat upp för att komma "ner" till marsvinen.. Så nu måste jag komma på ett annat bygge..

Ynthe

Okej och det gick bra att inreda den då?

Jo, det gick alldeles utmärkt! Lite hängmattor, pinnar, en korg, stegar, en hylla och ett hus gjorde susen. I höhäcken lade jag toapapper, jättepoppis som bomaterial! :D
Dock var det himla längesen jag pysslade med råttor... en himla massa kul man hade med dem... fast nu är det mer tveksamt om jag skulle vilja ha några... :smirk:

Okej och de kröp inte emellan gallret?

gul_zebra: Gör jag så gärna så :devil:

Inte då. Sen om det var för att de trivdes (för de gjorde de) eller för att de var för tjocka så de inte kom ut (eller båda delarna), det vet jag inte :D

Har du ingen ytte pytte liten bild på dem och buren då? *ber*

Hm...tyvärr inte.. inte här iallafall (möjligen i nån kartong på landet... :smirk: ). Så längesen det var som jag hade dem, så borde det vara preskiberat nu som man säger :D

Du borde ha en tätare bur annars smiter dom. :cool:

Det gör dom säkert, men den här tråden är liiiiite gammal ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka