Marsvins diarré

enjes

Trådstartare
min syrras marsvin har fått diarré varför?hur får man bort den? hon får hö och fröblandning som basfoder.

Sv: Marsvins diarré

Kanske har marsvinet suttit i drag, fått nån infektion eller så blir det helt enkelt så av fodret (fröblandningen).
Tycker ni ska prova att ta bort fröblandningen och bara ge hö ett tag, det är trots allt den viktigaste födan. Äpplen och morötter brukar verka stoppande, så prova ge lite sånt förutom höet.

När min ena tjej fick diarré pga. antibiotika-kur så gav vi även barnmatspuré (morotspuré och nån risblandning - allt utan animaliska produkter!)

Om det fortsätter så bör ni ringa veterinär!!

Den har inte varit och tuggat på något den inte borde?

Min pappa gav mitt marsvin 5 stora maskrosblad när hennes mage inte var van förra våren = dumt! Hon fick diarre, var jättesjuk och trodde faktiskt att hon inte skulle klara sig ett tag. Men vi gav henne bara hö, tvångsvattnade henne med pipett (jätteviktigt att döm får i sig ordentligt med vatten) och gav henne t.o.m. lite fil. Det hjälpte! Proppar numera alltid i henne lite fil när hon har antydan till diarre. Vet inte om det är filen som gör verkan men det blir bättre i alla fall. Lycka till!

Aj så känslig! De flesta av mina har klarat att få en tuss gräs första gången, har en som jag vet är känslig som måste få jätte försiktigt, hon får inte diarré direkt, utan blir bara lös.

Har marsvinet fortfarande diarré bör ni uppsöka veterinär snabbt.
Diarré är farligt för marsvin och de blir väldigt fort uttorkade.

Man kan mata dem med Proviva som ger dem vätska och näring

dels är inte fröblandning det nyttigaste för marsvin - pellets eller bara hö och grönsaker är bättre. :) men jag tror knappast diarrén kommer av fröblandningen.
hon kan ha tuggat på något dumt, eller så kanske ni har gett henne väldigt mycket sallad eller liknande, eller gett för mycket av någon grönsak hon inte är van vid.
det är viktigt att hon får i sig ordentligt med vatten, tvångsvattna henne gärna men akta så hon inte får ner vatten i lungorna! sen kan du ge morotspuré eller liknande, så brukar dom bli bra i magen. hjälper det inte måste du ringa veterinären direkt, det går väldigt fort med marsvin!
hoppas allt går bra :)

Liknande trådar

Katthälsa En av mina katter har fått diarré. Jag vet inte vem av dem, men det var i lådan igår kväll och idag när jag kom hem. Hur hanterar jag...
Svar
1
· Visningar
558
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur