Marsvinfoder

turbofling

Trådstartare
Mina flickor har haft fri tillgång på pellets/havre nu när de varit bäbisar och vuxit. Men jag funderar på när det är dags att ransonera det, de är fina i hullet nu, men det är ju bra att dra ner innan de blir tjocka.
Vid vilken ålder är de färdigvuxna?

Jag vet inte riktigt exakt när marsvin är färdigvuxna, men mina marsvin skulle aldrig få fri tillgång på havre!
Pellets gör inget, nästan ingen äter det och när de gör det så är det bara bra för dem :) Men mitt lilla marsvin som bor ensamt som lätt blir lite väll hulligt får bara ungefär 1msk/havre per dygn. Sedan får hon pellets som jag blandar ut det med så att hon blir tvungen att jobba för att få fram havrekornen :p Hon får även lite godis frön för att hon är så gullig :D

Mina pillar ur pelletsen ur havren ist, så jag har havren som lite extra jobb. Tvärt om mot dina alltså.

Havren kanske du bör vara lite försiktig med. De kan lätt bli lite trinda om de får för mycket... Skaffa ett bra marsvinsfoder med mycket c-vitamin istället. Severas "pretty pets" (vill minnas att den heter så) är ett bra marsvinsfoder enligt min uppfattning.
Är det släthåriga eller virvel som du har?

De får inte så mkt havre, och de de rör knappt den de får. det är pelletsen de främst har haft fri tillgång till under växtiden. Jag har fortfarande inte fått svar på när jag ska börja "ransonera" pelletsen?

Det är ett virvel och slät.

Runt 6 månaders ålder så är det lagom att börja ransonera kraftfodret och även se över höets kvalitéer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.