O

Odie

Ledsam historia, min dotter var lycklig nybliven ägare till 2 söta marsvinspojkar. Tyvärr så har den ena fula missbildningar i samtliga fötter, på en bakfot finns bara 2 tår, flera sammanväxningar finns på andra tår och han har även 2 underutvecklade tår som bara hänger. Vi kommer idag att gå tillbaka med honom till Djurmagasinet där vi köpt honom, och kräva att de tar tillbaka honom. Vi har i alla fall lärt oss av historien att undersöka djuren noggrannare innan vi köper!

Vi letar nu med ljus och lykta efter en ny liten marsvinspojke. Vill gärna hitta en kompis till den andra snabbt, så han slipper vara ensam och så känns det lättare att sätta ihop 2 ungar, hellre än att vänta till den andra blivit könsmogen och så. Vi bor i Umeå, och hittar för stunden inget intressant här. Jag kommer att åka till Stockholm om 2 veckor, och där är utbudet mycket större.

Min fråga blir alltså: kan man flyga med marsvin? Vad är reglerna, hur får man transportera dem? Mår marsvinet dåligt av en flygresa? Jag letar alltså en unge, förhoppningsvis 6-8 veckor. Eller är det någon som har tips på marsvinsungar till salu i Umeå? Vi vill inte ha någon riktigt långhårig, och inte heller en Lunkarya, men korthårig el blandras med lite längre päls går bra.

Undrar också vid vilken ålder man kan kastrera marsvin.

Sv: Marsvin

Hej!

Måste du säga att det är förj*vligt att de ens lämnar ett djur på det viset till djuraffär och att de tar emot det!

Jag är marsvinsuppfödare, men bor i Skåne.

Du kan kika in på svenska marsvinsföreningen, där kan du klicka vidare på uppfödare och därefter hitta en närmre dig eller i stockholmstrakten. Det är mycket "säkrare" att köpa av en seriös uppfödare, I djuraffär kommer djuren ofta från grossister som inte tar hänsyn till djuren utan parar hej vilt, far o dotter osv.
Ofta därför lever inte de djuren lika länge som ett mer "planerat" fött marsvin, efter friska linjer.

Angående marsvin på flyg vet jag inte, men vet att marsvinen klarar det, det bästa är nog att kontakta flygbolaget och höra!
Det flygs marsvin från canada, och England hit ganska ofta.

Kastrering av marsvin behöver du inte göra om den inte ska gå med en hona som du ej önskar ungar på. Det är riskfyllt med kastrering på marsvin, då de inte riktigt klarar av narkosen. Vissa veterinärer är duktigare än andra och visst lyckas vissa, men det är inte säker att de klarar det. Marsvinet bör vara runt året vid kastering anser jag. Då har den mer krafter att kunna klara av narkosen och är inte för gammal iheller.

Hoppas jag har kunnat ge dig lite tips och råd och att du hittar en fin marsvinskille! :)

Mvh Josefine
http://goto.glocalnet.net/babyangels

Låter konstigt om du inte ska kunna hitta ett marsvin i ditt område.
Ang flygningen så går det nog bra.Vet inte om dom går som "farligt"gods.Man får ju inte ha så mkt flytande vätskor i handbagaget nu för tiden ,så dricka kan den väl göra när ni kommer hem...Det där med säkerhetskontroller på flyget kan vara ett elände:D
Lycka till!

Tja!

Jag känner en ägare som har 4 st marsvin som kanske ska bli till salu. Deras dotter färgade håret men hon fick en allergi chock och kan kanske aldrig mer tålla marsvin så dom ska någ snart sälja. Men nu är det en sak dom är inte ungar, jag vet inte om du bara vill ha ungar eller om det går bra med en vuxen. Du får mejla om du är isåfall intresserad.

Liknande trådar

O
Övr. Djur Min dotter har haft 2 marsvinshanar, ca 6 mån gamla, som vuxit upp tillsammans. Förra veckan hittade vi den ena död i buren. Han hade...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: angel76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama