T

Tican

Nu har min lilla hamster farit till himmeln, och då dyker mina gamla marsvinsplaner upp i huvudet igen. De enda djur jag har haft inne är fåglar och hamstrar (kaninerna bor ute), så är inte så jättehemma på hur det är med en större gnagare..

Hur mycket luktar det?
Tycker ni man ska ha en eller två? (ganska litet rum, så en vore bäst egentligen)
Burstorlek - vad är lagom? Som sagt ganska litet rum. Såg en zooaffär som sålde "marsvinspaket" (bur å alla tilbehör, inget djur. :p) där var buren 80x50 skulle jag gissa, känns väldigt litet?
Var kan man köpa? Tänkte ha Teddy, Rex eller släthårig tror jag. Funkar djuraffär? Uppfödare i Sthlm/Norrtälje/Uppsala-området?

Annars är jag nog ganska uppdaterad. :)

Sv: Marsvin?

Hur mycket luktar det?
Jag tyckte inte det luktade nånting när jag hade gris iaf

Tycker ni man ska ha en eller två? (ganska litet rum, så en vore bäst egentligen)
Marsvin ska ALLTID vara två, de är flockdjur. När det kommer till honor är det även olagligt att ha en ensam om hon kan bo med andra, men tyvärr gäller det inte könsmogna hanar... Men hanar ska vara fler iaf.

Burstorlek - vad är lagom? Som sagt ganska litet rum. Såg en zooaffär som sålde "marsvinspaket" (bur å alla tilbehör, inget djur. :p) där var buren 80x50 skulle jag gissa, känns väldigt litet?
Jag skulle satsa på en kaninbur på 100*50, men det behövs nog inte fullt så stort direkt... 80*50 kan nog fungera hur bra som helst, förutsatt att de får springa fritt mycket

Var kan man köpa? Tänkte ha Teddy, Rex eller släthårig tror jag.
Uppfödare ;)

Funkar djuraffär? Uppfödare i Sthlm/Norrtälje/Uppsala-området?
Bättre med uppfödare.
Register: http://hem.passagen.se/smfnorrort/

Givetvis två :) och det finns många bra uppfödare i Stockholmstrakten. Kika på den sidan du fick tips om!

Ska du ha till kel så tycker jag att du ska ha hanar eftersom dom oftast är keligare än honorna.

Hur mycket luktar det?
Inget speciellt, så länge du håller buren ren.

Numera är det ett måste att ha 2!! (tycker inte det spelar nån roll om det är honor eller hanar, men gärna av samma kön eftersom de lätt förökar sig.... :crazy: )

Burstorlek - vad är lagom? Som sagt ganska litet rum. Såg en zooaffär som sålde "marsvinspaket" (bur å alla tilbehör, inget djur. ) där var buren 80x50 skulle jag gissa, känns väldigt litet?
För två marsvin en bur på ca 100*50

Var kan man köpa? Tänkte ha Teddy, Rex eller släthårig tror jag. Funkar djuraffär? Uppfödare i Sthlm/Norrtälje/Uppsala-området?
Vet en bra uppfödare utanför Uppsala, mot Norrtälje.
Skickar ett meddelande om denna.

Tican skrev:
Danke Zebran.

Vilka kön ska man ha då?

Det beror på vad du själv vill ha ;) Men jag hade antagligen skaffat hanar iaf. De honor jag har stött på (bara två och inte helt tama :angel: ) var inte det minsta keliga, däremot hanar... Underbara :love:

Jag har fler hanar, även avelshanar tillsammans. Jag har även flera hanar som går ensamma pga att de inte kan gå med andra hanar. Slåss de så ska man inte ha dem tillsammans, gäller även honor.

Tican skrev:
Nu har min lilla hamster farit till himmeln, och då dyker mina gamla marsvinsplaner upp i huvudet igen. De enda djur jag har haft inne är fåglar och hamstrar (kaninerna bor ute), så är inte så jättehemma på hur det är med en större gnagare..

Hur mycket luktar det?

Tja om du gör rent som du skall så luktar det strö och hö.

Tican skrev:

Två tar samma plats som en.

Tican skrev:

Jag har "burar köpt från I*ea där tillbehören är från ett klädskåp som är 100*60 cm. Buren blir lite mindre och kostnad om man inte räknar in buntband odyl för att sätta ihop den är 169 kronor. Vanlig hos uppfödare som inte har burskåp och även ibland insatt i burskåp.

Tican skrev:

Jag har köpt två grossistfödda marsvin och den som levde längst levde tills han var 2 år så jag skulle nog välja uppfödare. Själv betalade jag i helgen 650 kronor för två pga att jag visste vad jag fick. Jag lägger hellre ner pengar på djur uppföda av seriösa uppfödare som tycker att även livslängd och friskhet är viktigt än grossist födda där man räknar kvanitet och inte kvalitet.
Du har fått länken till Norrort och jag kan också fråga på en lista om det är någon som sitter med ungar i den variant du vill ha för där finns uppfödare som jobbar på att få sin uppfödning godkänd med det tar tid och dom finns inte alltid med i uppfödarregistret.
Jag vet också vilka som är mer seriösa.
Ras eller blandis eller vad...ja smaken är som baken så du får ju bestämma vad du vill ha och dom finns i olika färger på släthår också (för att göra det ännu svårare att välja :angel: )

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar