T

Tican

Funderar på att skaffa marsvin!! :) Eller ja, det är väl de som kommer upp när jag inte får ha kanin (allergiska förräldrar) och min hamster är lite för liten, liksom. :p Ni som har marsvin, hor roligt är det? Har en kompis som har marsvin, den ena är jätteskraj och den andra jättegullig och slickas å håller på. :love: Vad är "normalt"??

Nånting speciellt man bör veta? Har haft kanin (ute) och hamster ju, så kan vanliga skötseln, men utöver?
Vilka kan man ha tillsammans, hona+hona?
Hur länge lever dom, ungefär?
Vad äter dom, förutom fröblandning och hö?
Hur ska buren inredas, var ska buren stå och hur stor ska den vara?
Hur mycket motion behöver marsvin? Räcker det att hålla på med dom kanske en halvtimme-en timme om dagen, och att dom får komma ut å springa i betesbur på somrarna?

Tacksam för svar! :bow:

Kul att du vill skaffa marsvin, det är jättecharmiga djur!

Förutom den vanliga skötseln med kloklippning, utfodring osv måste marsvin ha extra c-vitamin, för det kan de inte producera själva. Om man skaffar långhåriga behöver de daglig pälsvård.

Hona o hona brukar gå problemfritt, men även hanar kan gå bra tillsammans om de växer upp tillsammans eller den ena är bebis och den andra äldre (har bara erfarenhet av honor själv).

Medellivslängden är väl 4-8 år tror jag.

Fröblandning är inget bra foder för marsvin, det blir de lätt för feta av. Det är bättre med en pellets/havre blandning! Hö ska de ha tillgång till dygnet runt, det får inte ta slut. Det är nödvändigt för deras tänder och magar. De ska dessutom ha grönsaker med mycket c-vitamin varje dag, tex vitkål och morot. Tänk på att inte ge för mycket syrliga grönsaker som tex paprika, äpplen o dyl, marsvin får lätt munsvamp. Sallad och gurka är populärt som godis! Mina får även grenar (fruktträd) och knäckebröd att tugga på.

I buren gillar marsvin att ha ett litet hus de kan gömma sig i. Mina har dessutom en tegelsten att klättra upp på och jag brukar ställa in tex krukor och tomma toarullar som de kan leka med.

Mina har fri tillgång till köket, de är ute hela dagarna och springer. De får dessutom ungefär en halvtimmes kel var nästan varje dag. Minst en timme om dan tror jag är lagom motion för de flesta marsvin om de inte kan gå lösa jämt!

Om de ska vara ute i utebur så tänk på att de kan bli sjuka av för mycket färskt gräs om de inte är vana vid det och att buren måste vara säker från rovdjur!

Hoppas svaren hjälpte och du fortfarande vill skaffa små grisar! :)

:smirk: Om du läste ordentligt skulle jag bara ha den i betesbur några timmar om dan på sommaren, annars inne.

marsvin är ett mkt trevligare djur än många andra burdjur.. dom e livliga, pigga o pratsamma! annars så har MagicMadonna täckt de mesta.. annars så e de ju ganska rastlösa djur, ska hela tiden ha nåt att göra.. mitt andra marsvin Tindra älskade plastbollen me pingla i.. den tyckte hon va hysteriskt rolig!

ett tips som ja fick av en uppfödare i Klippan va.. de e bättre att ha våra brustabletter me c-vitamin än vanlig dropp som man häller i vattnet som man köper i en djuraffär.. så ja har i en halv sån brustablett i lilla vattenflaskan, o vanligt vatten i stora vattenflaskan..

Vad är "normalt"??
- alla mina marsvin jag haft är väldigt, väldigt olika. Vi har ett jätte skrajset marsvin som ploppar ut ögonen och springer och gömmer sig hela tiden. Hon är väldigt ynklig och dan. Sedan har jag nu ett marsvin som börjar bli som ett dött nu, hon försöker bestäma över mig, och får hon inte sin vilja egenom så säger hon värkligen till!
Och hur mkt de springer beror på hur de är. Två marsvin som växer upp tillsammans likadant kan bli väldigt väldigt olika, det rädda marsvinet bor med ett stort fläskigt som kan gå och lägga sig och vila mitt på golvet. Hon gillar inte att röra på sig och är jämt hungrig. Den rädda däremot är nyfiken och gillar att utforska.

Nånting speciellt man bör veta? Har haft kanin (ute) och hamster ju, så kan vanliga skötseln, men utöver?
- Jag tror det är stor skillnad på hamster och marsvin, fast jag har inte haft hamster.
Och att ha en utekanin och ett marsvin är nog stor skillnad det med.

Hoppar över de frågor som jag tycker du fått ett bra svar på av MagicMadonna

Hur mycket motion behöver marsvin? Räcker det att hålla på med dom kanske en halvtimme-en timme om dagen, och att dom får komma ut å springa i betesbur på somrarna?
- Mina marsvin skulle bli hemskt frusterade av så lite utrymme att få komma ut ur buren och röra på sig. De blir instängda och biter på galler och när de väll kommer ut så brukar de inte riktigt veta vad de skall göra (av mina tidigare erfarenheter iallfall).
Dem bör helst kunna komma ut så mkt som möjligt helt enkelt.

vill tilläga att mina på sommaren går på "bete". De är ute ifrån morgonen till ungefär 5-6 och går i en större hage som iallfall är nästan 9kvm i ett större gäng honor. det är väldigt trevligt. Hagen är dessutom väldigt bra då vi flyttar på den när gräset börjar bli tråkigt.

Vi har ett jätte skrajset marsvin som ploppar ut ögonen och springer och gömmer sig hela tiden. Hon är väldigt ynklig och dan.

:rofl:

Tack för svaret, annars.

:rofl:, ögonen ploppar ut! Jag dör! :rofl:

Du bör kanske låna ett marsvin och
se om dina föräldrar tål det och hö
innan du köper ett. Det finns säkert
uppfödare som kan tänka sig att låna
ut en till dig.
Personligen föredrar jag hanar, eftersom
jag tycker att honorna har lite humörsvängningar
och kan vara lite bitchiga. (Precis som människor.)
Jag har haft marsvin i alla kombinationer, hona+hona,
hane+hona och hane+hane.
Det har oftast gått bra, men det finns individer som
inte tycker om varandra och därför inte kan dela bur.
Jag har haft hanar som gått ihop sedan de var små och
sådana som har delat ungkarlslya när de inte har använts
i avel. Vad är er andras erfarenhet av att sätta ihop hanar?
Det viktigast är att ett marsvin ska inte leva ensam.

ok, två hanar o en hona e ju ingen bra hehe..
ja har två hanar nu, sen min lilla Tindra dog,
o de går super! Legolas e ganska tunn o Zalomon
e ganska stor o kraftig.. men Legolas va tunn
redan i affären, han hade varit där ett bra tag,
han va stor då ja valde honom. han va bara
helt enkelt den sötaste..
Ett marsvin som e själv till att börja me blir
som oftast mer pratglad o kelen än när man
köper 2 st.. el om man tar in en till, så blir
den andra inte lika pratglad.. Tindra har ALLTID
vatt pratglad, sen när ja köpte Zalomon fortsatte
hon att kalla på salladen, hehe. han har därimot
aldrig gjort de..
hanar luktar lite mer än honor, då de markerar..

Alla har olika erfarenheter och jag säger
inte att du har fel. (Bäst att specificera
eftersom en del väljer att missuppfatta allt)
Jag har aldrig haft bara ett marsvin, men de
jag har haft har varit väldigt pratglada.
Jag har inte märkt någon skillnad i lukten på
hanar och honor, men så har jag kanske en härdad
näsa. :confused:

just nu har jag avelshanar som går ihop utan några som helst problem (lite bögeri i början, men det går över. :D)

jag upplever att hanar är lite lugnare än honor. honor är lite piggare/busigare.

mjo, hanarna luktar lite mer...
de gör ju hankatternas kiss oxå..
o hundhanarna o.s.v..

:crazy: Bögeri....kan det tänkas vara min zobelprins som utövar sådana läggningar?! :o

men de märks mer.. ja håller mig till de.. även om de bara kissar en gång i soffan så märks de.. honornas urin e inte lika utmärkande.. ja har haft marsvin många gånger sen ja va 16 år... då e de väl bara mina marsvinshanar som har en starkare lukt i urinen..

Men inte mina hannar ;)
Fast jag har hannar som är mer lagom hormonstinta också = klarar av att gå ihop med andra hannar.
Alla mina 4 har gått tillsammans utan större problem i en bur storlek stor vilket tyder på att deras testosteronhalt är mindre = dom luktar mindre :D
Ingen av mina grisar har chans att kissa på soffan för jag har handduk då det är lättare att slänga i tvätten :p

brukar oxå ha nåt sånt i soffan, men ibland e ja lite ouppmärksam om vad de företar sig me... om de skulle springa över på andra sidan av soffan, hehe..

helt korrekt gissat! :devil:

men när jag flyttade över Z till Karpasa och satte ihop Johan med Cassius, så fick C stå ut med att vara hona då också...så det kanske bara är stackars Cassius som utstrålar nåt kvinnligt...? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Är såå sugen på att skaffa gerbiler :love::love: Jag har haft hamster,kanin och marsvin men nu när ingen av dom finns kvar så började...
Svar
14
· Visningar
5 684
Senast: Toffeln
·
Övr. Djur Jag funderar på om jag har lite väl höga krav på vad jag vill ha för husdjur :angel: *Djuret ska kunna klara sig själv utan en massa...
2
Svar
37
· Visningar
6 603
Senast: KisseNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar