Marsvin tuggar päls

A

amanda00

Det är så att mitt ena marsvin (2½ år) har börjat tugga av päls på mitt andra långhåriga marsvin (5 år). Så femåringen ser lite knäpp ut just nu :p Är det någon som har varit med om något liknande och har något tips på vad jag ska göra och vad det kan bero på?

Tilläggas ska att marsvinen får fri tillgång till hö, får extra c-vitamin i brustablett varannan dag, får ibland pellets (ca 2-3 matskedar), får lite grönsaker morgon och kväll (t ex morötter, vitkål, paprika, knäckebröd etc). Har pinne i buren som hon tuggar på. De får komma upp varje dag och får springa och sådär. så någon som har någon ide?

Tack på förhand!
Amanda00

Sv: Marsvin tuggar päls

När jag hade marsvin så var Milton-mitt långhåriga marsvin-korthårig en dag, trodde att min sambo djävlats med mig och rakat honom, men Icke, det var Ville som käkat upp hans päls. Han såg Bedrövlig ut!:eek::rofl:

Dom var alla 3 friska och krya, fick alla tillskott, bra foder, kel och ompyssling varje dag som dom behövde och lite till:p. Vet inte varför han tuggat av Miltons päls..? Uttråkad under natten? Ingen aning.
Jag köpte hur som helst Bitter Spray på djuraffären, smakar skit rent ut sagt och är just till för sånt ändamål, perfekt att spraya på hela marsvinet (helt ofarligt mao) och vips-pälsen växte ut och blev aldrig rörd igen:devil:

Kan säga att den sprayen användes sedan flitigt på hästens svans under sommaren:idea:

Tack! Jättebra tips! Men blev inte den långhåriga ledsen över att smaka så äckligt? :D Typ om hon ska tvätta sig och så? Hur lång tid behövde du använda den?

Haha, jag blev faktiskt också väldigt chockad. Maggie (den busiga) brukar ju inte gnaga SÅÅ mycket på Sallys päls som hon gjort nu. innan har hon bara småtuggat lite när dom varit i uteburen så min sally har blivit lite grön i pälsen :rofl: det var en "vacker" syn!

Hehe, näe Milton verkade inte bli ledsen för det, snarare glad att se ut som sig själv igen:D
Jag sprayade han 2 ggr och mer behövdes inte. Smaken sitter kvar rätt länge och jag tror nog att Ville fick avsmak från att tugga Miltons päls redan efter första gången, men jag gjorde en gång till i förebyggande syfte.:devil:

Testa iaf. Kostar under hundra lappen i djuraffären och är en vit liten flaska som heter just Bitter spray.;)

Ja! Ska inhandlas så fort som möjligt! :bump: Tack för tipset! :D

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Har en kastrerad honkatt på 3 år, som jag köpt från ett katthem (kattjour). Pigg och glad, busar,äter och dricker, samt har...
Svar
6
· Visningar
1 520
Senast: cambodia
·
Däggdjur Ja, nu har Malte och Skogsmusen bestämt sig för att möblera om buren. De liksom går under höet och trampar ut det över hela buren...
Svar
3
· Visningar
1 498
Senast: sussantuss
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.