Marsvin som inte äter

T

Totina

Jag har ett marsvin som har urinvägsinfektion (hon kisssar blod och det luktar väldigt illa i buren) och vägrar äta. När jag ringde veterinären så sa han att jag skulle hålla henne varm, och det har jag gjort. Har gett henne extra C-vitamin också men hon har börjat tappa aptiten nu också. Hon har haft urinvägsinfektion förut men då har hon också ätit bra. Tycker hon har magrat av lite. Dessutom har hon kala fläckar på magen och blivit väldigt tunnhårig på ryggen och på bakbenen har hon tappat hår också. Hon blir 5 år om bara 3 veckor. Är det något som har med urinvägsinfektionen att göra att hon inte äter eller kan det vara något annat?

Sv: Marsvin som inte äter

För urinvägsinfektionen måste marsvinet få medicin, typ antibiotika (men det kanske hon redan har fått?).
Det räcker nog inte med att hålla henne varm. Att hon tappar päls och har förlorat aptit kan kanske vara en orsak av sjukdomstillståndet, men det kan också vara något annat.
Att marsvin tappar päls kan vara tecken på hudsjukdomar,
t.ex ringorm.
Det kan också vara något åldersrelaterat, fem år är en hög ålder för ett marsvin.
Åk till veterinär och undersök om du inte redan gjort det. Ditt marsvin ska inte behöva må dåligt!

Jag ringde veterinären igår och han tyckte inte att jag skulle ha penicillin då marsvin oftast inte mår bra av det och slutar äta. Han sa att jag skulle försöka hålla henne varm under helgen och annars ringa igen på måndag om hon inte blev bättre. Men nu har hon slutat äta också och bara sitter och hänger.

När mitt marsvin fick urinväginfektion fick han en medicin och blev frisk. Penicillin ska dock marsvin inte ha, men det finns andra antibiotikamediciner för marsvin.

Eftersom marsvinets tillstånd är så pass dåligt tycker jag att du ska åka till veterinären så fort som möjligt, ändå.
Att marsvinet inte äter är ett tecken på att något är väldigt fel, marsvin är gjorda för att äta nästan hela tiden. När du säger att hon inte äter, menar du inget alls? Hur länge sedan var det hon åt sist ungefär?

Försök att mata marsvinet med något hon tycker om, det är jätteviktigt att hon får i sig näring. Ge grönsaker eller färskt gräs, det brukar de ju tycka om.

Jag gav henne en liten bit tomat nyss som hon åt. Men hon har ingen större aptit. Igår åt hon lite gräs och gurka och smakade på en tomat som hon fick. Hö tycks hon inte äta något av och dricker gör hon heller inte. Har gett henne vatten i en gammal medicinspruta som vi har så hon får i sig vätska i alla fall. Men som sagt sitter hon mest och äter knappt något.

Men vad bra att hon äter lite iaf. Fortsätt testa att ge henne olika saker att äta. Om hon slutar äta helt kan du handmata henne, här kan du läsa om det: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/handmatning.html

Men jag tycker som sagt att du ska boka in en undersökning hos veterinären så snart som möjligt. Uppenbarligen är marsvinet inte friskt.

Nu verkar hon inte vilja äta alls. Hon blir bara sämre och urinvägsinfektionen vekar inte vara bättre heller. Men apotek är ju inte öppet nu när det är helg så jag inte kan få tag på sån där näringsdryck som man kunde använda vid handmatning. Har försökta mosa ihop lite grönsaker själv men hon försöker bara spotta ut maten igen. Veterinärskostnaden blir väl väldigt hög också när det är helg, om nu någon klinik är öppen överhuvudtaget.

Om du inte hittar något öppet apotek kan du köpa barnmat (med frukt/grönsaker) i en vanlig mataffär och mata marsvinet med det. Hos veterinärer brukar man kunna köpa ett stödmatningsfoder som heter critical care och är jättebra. Jag tror att det vore bra om ditt marsvin fick komma till en veterinär så snart som möjligt, för det låter ganska dåligt och ett marsvin som inte får i sig tillräckligt med näring blir sämre väldigt fort. Hoppas att allt löser sig!

Jag försökte handmata henne och till en början gick det bra. Men igår blev hon bara svagare och svagare och dog sen på kvällen.='(

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Hej alla kunniga och duktiga bukefalister! Jag har haft en väldigt tung vecka och har svårt att se ljuset i tunneln nu... Hoppas på...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: annafrida
·
Däggdjur Jag försöker borsta men hans päls är väldigt statisk nu så den tovar ihop varje gång jag borstar och jag har på senaste tiden gett upp...
Svar
14
· Visningar
3 267
Senast: Rizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama