Marsvin som "fryser fast"?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har ju skaffat två marsvin. Hanen har efter ett par dagar lugnat sig och är inte lika rädd längre, sitter kvar och tittar så länge man rör sig lugnt. Den lilla honan däremot uppför sig konstigt tycker jag. Hon "fryser" och sitter blickstilla, rör sig inte en millimeter. Inte ens om jag sträcker mig in och klappar försiktigt på henne. Så har hon varit i två dagar nu.

Spontant gör det mig orolig, är hon så rädd att hon inte ens "flyr" utan "spelar död"? Ska jag lämna henne i fred eller hantera henne mera?

Har flyttat upp dem till vardagsrummet nu, kanske gör det skillnad att bli lite mer utsatt för kontakt och liv och rörelse. Hör redan hur det prasslar i (han)buren bara en kvart senare. :)

Jag är så glad i mina grisar! :love:

Letar efter kompisar till båda två och hoppas hitta en pigg och orädd flickkompis till honan jag har nu, som kanske kan locka fram henne lite.

Sv: Marsvin som "fryser fast"?

Det verkade göra susen att komma ut i vardagsrummet för nu sitter Loppan mitt i matskålen. :) Och en kamrat har jag hittat till henne också, flyttar in om en vecka.

Jag har haft mina marsvinskillar i 2dagar nu och de beter sig precis så som du beskriver din hona. De sitter helt blixtstilla så man kan klappa dem. Men jag vill inte klappa de när jag ser att de inte är avslappnade. De är utomhus nu, men jag funderar på att ta in de bara för att de ska "utsättas" för det sociala. :)

Jag gjorde faktiskt tvärtom, ju började hantera henne mer och hon är nu det tamaste marsvinet som "skuttar" minst när jag närmar mig buren och kommer gärna fram till gallret för en godbit medan de andra sitter på håll och tittar. :) Likaså ställde jag in burarna i vardagsrummet så att de skulle utsättas för mycket folk och rörelse och det har också hjälp.

Jag läste i Guinea pig lopaedia (väldigt bra bok) att marsvin bäst "tämjs" genom att man hanterar dem vilket gör dem lugnare. Att vänta ut dem är inte lika effektivt och i min flock stämmer de. De marsvin jag hanterat minst är de som är skyggast. Så jag plockar ut dem regelbundet så det får sitta i knät, i början var de stela men nu har allihopa suttit på min mage och ätit gurka. :love:

Vad kul att det har gått så bra för dig!(eller dem?) :laugh:
Då ska jag börja ta upp de mer, verkar ju funka. Idag när jag tog upp de så var de mycket lugnare faktiskt. Den ena satt t.o.m stilla när jag kom ner med händerna i buren, dock lite spänd, men det är ju bättre än att den flyr :)

Hur långa stunder har du de ute när de får sin sitta-knä-stund?:)

Så, nu ikväll har jag knåpat ihop en innebur till dem. Den står i vardagsrummet där det är mest "trafik". Så nu får vi se om killarna blir mer tama :)

Sitta-knä-stunden varierar men minst tio minuter. Efter en liten stund är de liksom tvungna att göra någonting, de är för nyfikna för att sitta stilla länge. Så så snart de börjat röra på huvudet eller något så är jag nöjd och kan sätta ner dem (om jag inte vill sitta längre). För varje gång går det kortare och kortare tid innan de slutar "frysa fast" i knät. Vid tillfälle 3 erbjöd jag gurka och väntade ut dem. Prillan, den som "frös fast" mest i början åt efter bara några minuter! De andra fick jag vänta upp till tio minuter på. Äter de i knät utgår jag ifrån att de tycker det är ok ändå. :)
Och ju oftare desto bättre!

Och jag går ofta fram till burarna, pratar lite och ger godis (grönsaker). Så det blir något positivt av att jag kommer närmare.

Tack för tipsen :) Jag ska börja ta upp de korta stunder då och då. Men det dröjer nog några gånger innan de kommer våga äta ;)
Jo, om dina äter i famnen så har ni gjort ett stort framsteg :laugh:

Hur länge har du haft dina?

Två veckor nu ungefär. Det tog en vecka innan de åt i knät på mig. Så det behöver inte ta så lång tid, bara man har lite tålamod och orkar vänta ut dem när de väl sitter där.

Det går jättebra för mig med marsvinen. De är fortfarande lite spända och så. Men jag ser framsteg för varje gång jag tar upp dem.
Nyss när jag hade de uppe så sprattlade ingen av de när jag lyfte upp dem. Och båda satt och tittade runt när de satt i knät. Så söta :)
Nästa gång jag tar upp de ska jag ta med en gurkbit också :)

Vad trevligt! Visst är det fascinerande hur snabbt de "lär" sig? Min pratglada har redan fattat att prassel = godis. :D Då visslar hon i högan sky.

Ja, jag blir verkligen glad! :laugh:
Åhh:love: Jag längtar tills mina börjar snacka. Jag har bara hört de någon gång när de pratar med varandra :)

Har du lagt upp några bilder på dina grisar på någon tråd? Jag skulle vela se dem :)

Åh, så fina!:love: Vad liten Loppan är :) Namnet passar henne verkligen! Pralin var en jättetjusig herre;)

Vilka fräcka färger det var på dina! :laugh:
Jag tror Loppan ser så liten ut för att mina fingrar är närmare kameran. På den andra bilden ser man att hon är lika stor som min hand. Men jo, lite liten var hon allt. Hon har dock vuxit på sig bra nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka