Marsvin och sele - bra kombo?

Septicemia

Trådstartare
Hur funkar det egentligen med att ha marsvin i sele?
Jag funderar nämligen på att införskaffa ett par stycken i syfte att ha djuren lite mer kontrollerade när de är ute och äter. Kan inte ha en hage till de då vi bor i hyreshus utan får traska ner med djuren i vår lilla dunge utanför och där skuttar de omkring lösa.
Meningen är INTE att jag ska ut och gå med marsvinen, utan bara kunna känna mig lite tryggare när de skuttar runt och äter.

Kan det då vara en bra idé med selar? Jag antar att de kan klura sig ur de om de verkligen vill (?) eller om något skulle hända, men jag kommer ju ändå sitta på andra sidan kopplet och hålla ett öga på djuren.

Har dessutom hittat lite olika typer av sele, någon som har erfarenhet av de här olika?

NY-ROD.jpg

6261_g.jpg

6150_g.jpg

Personligen tycker jag att den översta verkar enklast och bäst, då den ser ut att vara lättjusterad och lätt att trä på och av.
De andra modellerna (samtliga är avsedda även för marsvin, även om det är en kaninbild) vet jag att de finns med andra spännen i djuraffären här hemma, såna plastknäppen som finns på hjälmar och liknande, de är lite enklare än metallspännen.

Sv: Marsvin och sele - bra kombo?

Personligen tycker jag inte om när man har marsvin i sele, bättre att använda en liten hage för smådjur eller liknande, som finns att köpa i vanliga djuraffärer.
Jag provade sele på mina marsvin en gång, och dom verkade inte bry sig så mycket förutom med halsbandet som dom starkt ogillade. Satte det så löst jag kunde utan att dom riskerade att trassla in sig med frambenen i det, och då gick det bra. Men fortfarande känns det inte som något dom uppskattar, och mina sitter snällt på gräsmattan själva. Vande dom vid det genom att sitta med benen ut så att dom satt mellan mina ben. Då kunde jag ha full koll på dom och hinna ta dom om dom sprang direkt bort från mig, vilket mina inte gjorde eftersom att dom tyckte omgivningen var läskig och jag trygg.
Men nog om mina erfarenheter.
Jag skulle nog välja någon av de andra selarna eftersom att de översta verkar vara av sån typ att om marsvinet skulle dra, så skulle kopplet snörpa om magen och upp till halsen, och liksom dra ner nacken (typ som en för spänd gummisnodd...). Men det kanske bara är som det ser ut att fungera. Och jag gillar bättre spännen som är i metall, än sånna där "klicka i"-spännen som lätt kan klämma o skada djuret.
Iaf vad jag tycker :)

Mitt problem är bara att jag inte har en gräsmatta själv, utan en gräsplätt i en dunge jämte vägen. Och mina marsvin är absolut inte rädda av sig, de springer mer än gärna omkring och utforskar saker.
Kommer det någon med t.ex. hund så pinnar hela gänget gärna fram för att hälsa. :crazy:
Någon hage (eller burgaller som jag testade en gång) är inget alternativ då det inte direkt uppskattas bland alla andra som bor här.

Vad gäller den övre selmodellen tycker jag att den ser enkel ut att trä på samt att trycket blir ju detsamma som hos de övrig selarna, fast över magen. (Den dras alltså inte åt mer om djuret drar utan trycket kommer underifrån istf ovanifrån)
Har man 4 djur som ska ha varsin sele så är det ingen nackdel om den är lätthanterlig, därför är jag lite skeptisk till just vanliga metallspännen.

Jag hade inte valt den första selen, för jag tror det är mycket lättare för dom att komma ur den. Mycket lättare att liksom dra tassen bakåt och på så sätt komma ut hela selen.

Dom andra spänner man ju liksom på TVÅ ställen, och det är inte lika lätt för dom att komma ur.

Jag skulle nog valt den översta selen men helst ingen alls. Kan du inte bara ta med några galler (finns att köpa i djuraffär) och sätta upp och ha dem i bara när ni är där sen tar du helt enkelt med dem hem sen, då kan väl ingen störa sig på det?

Jag säger nog emot resten här - den översta modellen hade jag satsat på! Har såna till råttorna och de är görbra. Lätta att sätta på, svåra att ta sig ur (om man spänner ordentligt och spännet är bra, lösa spännen lossnar för enkelt) och så går snöret som ett kors på bröstkorgen så trycket fördelas om de drar, istället för att trycka på mage och hals.

Men då gäller det som sagt att man spänner ordentligt också. Så löst som det sitter på marsviner är ju som byggt för smitningar. Är det bara nån liten säkerhetsgrej OM de försöker sticka typ så hade jag satsat på att testa den översta först för att se om det fungerar, de är görenkla att göra själv nämnligen... Kan gå på 10-15 spänn att göra en egen :p Och är man inte nöjd då så är det ju bara att skaffa den andra modellen :)

Skulle nog ha köpt den översta. Dom verkar vara bra (vad jag hört).
Beställde nyss 2 st till råttorna :D 170 spänn för 2 st inkl. Frakt. Onödigt egentligen när jag kan göra X antal själv för det priset men orkaa :p

Men dom ser så slarvigt gjorda ut :angel: :D

Jaa, dom var/är snygga.. När dom här selarna kommer så kanske jag kan göra likadana själv, genom att kika på dom.. Har ju ändå 5 rats så 5 selar måste jag ju ha ;)

Tackar, det behövdes nog. Nejdå, får väl ha med sig lite hjälpreda ut :p
Fast dom tycker att det är lite läskigt utanför buren fortförande så jag kanske inte hinner ta ut dom i år innan det blir för kallt. Men förhoppningsvis, vi är på balkongstadiet nu :D

jag köpte av typ den i mitten till mina två, dels för att jag inte vill ha dom lösa- katt som springer omkring, den ena är för nyfiken o skulle springa sin väg och den andra skulle springa in under huset o fastna eftersom han är så rädd för allt... har ingen hage utan bara burgallret o det funkar ju också.. men hittade så sjukt söta selar (kolla egen tråd jag ska göra)! :D

mina var inte överlyckliga första gången men vet nu att sele = gräs och bryr sig inte så noga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka