Sv: marsvin med skabb
Ok här kommer fotona.
När jag fick hemma detta marsvinet skrek hon så fort man rörde vid henne och hon hade mjäll. Jag trodde då det var just bara mjäll och behandlade mot det. Att hon skrek trodde jag handlade om att hon protesterade mot att bli hanterad.
På det gamla stället så gick hon på en diet av morötter, vitkål och kalasblandning och var så rund att man kunde tro att hon hade 4 stycken ungar i magen som snart skulle ut.
Väl hemma här sattes hon på samma diet som dom andra marsvinen med hö som bas, morötter, vitkål och kraftfoder. Hon tvättades med mjällschampo och hanterades.
Mjällen försvann och hon slutade skrika när man tog i henne. Då trodde jag att det var för att problemen var mjäll och brist av hantering. När sellnicen väl bröt ut ett år efteråt insåg jag att det var faktiskt det hon hade när hon kom men tack vare god omvårdnad så klarade hennes kropp att pressa ner och hålla på stång i ett år.
En månad innan hon blev sjuk såg hon ut så här:
När jag upptäckte mjället igen behandlade jag henne igen för det utan resultat. Rivsåren hon hade trodde jag först kom från hennes tidigare vanvårdade klor som aldrig kunde fås riktigt bra igen. När hon började krampa insåg jag att det var mycket allvarligare. Det gick vädligt snabbt överlag från inget till allt.
Eftersom hon var den färg hon var så syntes heller inte mjället på samma sätt från början.
Om man tittar noga på detta kortet och tittar på den nedre regionen av marsvinet så är det inte päls utan mjäll. Som du ser har den samma ton och färg som pälsen och det var därför det tog tid att upptäcka den också.
Efter oljebad och första behandlingen:
Stackarn är jätte irriterad på huden men ändå var detta bättre än när mjället fanns där för mjället gjorde huden stel som läder.
Så här såg hon ut några månader senare:
Så såg hon ut ända tills hon dog.