Marsvin med knöl

S

Swannie

Mitt ena marsvin har fått en ganska stor knöl på sidan ungefär som en cysta som nu har börjat spricka. Det är ingen varböld, såret är helt torrt och det ser ut ungefär som om det torkar ihop. Ringde vet, och de sa att man kan operera bort den (kostar flera tusen, hon är inte försäkrad) annars får man låta den vara kvar eller ta bort henne. Vad göra?
Hon har haft knölen ett bra tag och har inte ont´av den, rör sig och äter som vanligt och verkar glad. Men jag kan väl inte låta henne fortsätta ha den om den spricker upp?

min råtta hade en sån och det var cancer..den blev värre sedan , sprack up helt och det var blod i hela buren så jag förelsår att du gör ngt åt saken..tyvärr..=/

Två av mina små söta marsvin fick sånna, dom fortsättar dessvärre bara att växa och vi fick avliva dom båda två! :(
Var någon slags tumör! Tycker du ska ta med den till vet och kolla läget. Känns som att antingen får du avliva den nu eller iaf ganska snart! Tyvärr! :(
Har hamsterbäbisar om du vill ha! :confused: :)
Lycka till! Å ge sötnosn en klapp från mig!

Jag hade garanterat opererat. Inte bara för hennes skull utan även för min egen skull, får så dåligt samvete... Var tom iväg till vetten för att checka upp en fettknöl som innan varit stor som en tumme på en av rådisarna, men när jag var dit hittades den näst intill inte, hade blivit mindre än en knappnål :angel: fast sen är jag ju lite överbeskyddande med mina små sötnosar också :D

min ena marsvinsflicka blev opererad i våras för en tumör i juvret (en rätt så stor en). hon lever nu och mår gott.

själv övervägde jag aldrig ens att låta avliva henne, jag tycker hon är värd den chansen och de pengarna de kostade mig. jag tog på mig det ansvaret då jag skaffade henne.

operationen brukar ligga mellan 800-2000kr beroende på var man bor och så.

Våran veterinär rekomenderade oss att avliva pga av att har de väl fått en tumör, överlever en eventuell operation så brukar sjukdomen ändå komma tillbaka!
Men lycka till iaf! :)

juvertumörer brukar ju oftast vara elakartade, så visst kanske kommer tumören tillbaka en dag. då kommer jag låta henne somna in. men nu mår hon bra och det är det viktigaste, jag hade själv mått väldigt dåligt om jag inte gett henne den chansen. och vem vet, det kanske dröjer några år om det alls kommer någon ny tumör. jag hoppas på det bästa iallafall! :)

fast som jag förstått det så är ofta de tumörer marsvin drabbas av ofarliga och kan lätt operereras bort utav veterinär.

och många gånger kanske man träffar en vet. som inte har så stor kunskap om marsvin, vilket är ganska vanligt, tyvärr.

Mitt marsvin hade också en knöl men den klämde vi efter ett tag. Det var precis som en gigantisk finne :crazy:

Ta det lugnt!
Min dotter hade ett marsvin som fick en stor knöl på ryggen.
Det var en helt ofarlig fettknöl som veterinären lätt lossade på med fingret och plockade bort.
Marsvinet hade nog denna knöl i nästan 1 år innan den torkade ihop och pillrades bort.
Nu var det inte p.g.a knölen som vi var till veterinären utan Gottan hade lunginflammation som inte gick att bota. :cry:
Det var vid det besöket som vi frågade om knölen och det var tydligen ganska vanligt med fettknölar.
Nu hoppas jag att det är en fettknöl som ditt marsvin har, men är du osäker så kolla upp det.
Gottans fettknöl var ungefär lika stor som en halv vindruva, pälslös och man kunde "vicka" på den. Han hade inge ont och han var pigg och åt bra.
Efter ett tag började den torka ute på kanterna så att det gick att lyfta lite på den.
När veterinären pillade bort den så var skinnet under den helt och fint men pälslöst.
Själva knölen var då torr och hård.

Lycka till med grisen :) :)
// Ingela

Min hamster hade en knöl på sidan. Som växte, vi var till vetrinären han sa att de va en tumör men att han kunde
leva med den utan att han mådde dåligt av de. Men efter en vecka så dog han :cry: Men lycka till! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Viva
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar