B

bussig

Har lånat ett sto som är dräktig. Har själv 2 andra hästar. 1 vallack och en gammalgumma. Märrarna går ihop. Dom har gått tillsammans i 2 ½ v. Dom har integjort upp riktigt vem det är som bestämmer. Men den gamla tar oftast makten. Den nya är mycket märklig tycker jag. I stallet är hon vaksam. Hon hotar en när man ska borsta och pyssla om henne. När dom ska in på kvällen så får hon gå in sist. Men hon vänder på klacken och går längst ut i hagen när det är hennes tur. Då brukar jag gå in igen. När jag ser att hon är på väg till grinden går jag ut och ska hämta henne. Då kan hon vända igen. Då står jag kvar och inväntar henne. Det kan ta mellan 2- 20 min förrän hon kommer. Sedan när jag leder henne så är hon tjurig. Hon vill gärna vika bort huvudet när jag leder. Då tillrättarvisar jag att man går rakt. Då hotar hon med hugg. Men hon vågar inte riktigt hugga. Vad tror ni. Varför är hon så här. Är det för hon inte är överrens med dom andra hästarna. Hon är bufflig och ouppfostrad i vanliga fall. Men har ej visat sådan tjurighet. Jag vill ju få kontakt med henne. Jag är inget proffs, detär därför jag frågar er. Vad ska jag göra.

Sv: Märrar.

Man skulle kunna tro att du beskrev min häst, hon är likadan fast hon är över 20 år. I morse försökte hon anfalla på ett nytt sätt när jag skulle ge henne en morgonkram, det var tänder och en framhov lite halvhjärtat så när hon vände rumpan till drog jag henne i svansen och se, då åkte överläppen upp. :rofl: Hon har alltid varit lite knepig och hon anfaller mej flera gånger om dan, bara för att, och sen ska hon pussas. :love: Jag kan ge dig ett litet råd, ta inte hästen riktigt på allvar utan busa lite med henne och låt henne busa tillbaks. Det är såna ömsesidiga fighter som stärker vänskapsbanden. När hon hotar med att bitas så ge henne en puss på mulen och en kram i stället, det avväpnar den grinigaste häst.

Sv: Märrar.

Jag skulle gissa att hon inte känner sig trygg efter bara 2½ v hos er. Hon är vaksam, kanske lite hormonellt med om hon är dräktig, och vill inte släppa till riktigt utan hålla sig på sin kant.
Ge hästen lite tid, ignorera beteendet om det inte är något allvarligt och beröm henne när hon gör bra istället. En osäker häst som visar lite aggressiva tendenser blir inte bättre av tillrättaviselser utan man når bäst resultat genom att visa att man är lugn och vänlig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: tessan.g
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila