Markträning / NH övningar

FunnyFlyer

Trådstartare
Hey, är en tjej på 20 år som skall köpa ett sto på 4 år (travare) som tyvärr av skada är triangelmärt men som tur väl är är jag liten och nätt så jag kan skritta henne ibland tyckte vetrinären :D
Men det är en annan historia, nu är det så att jag undrar om det är någon som har lite bra övningar typ mark eller NH som man kan pyssla med, hon har ju inte blitt riden på länge så jag tänker ta det mycket lugnt nu något halvår. Kanske några beteende övningar? Kul att pyssla med på marken för oss båda helt enkelt. :confused:
MVH Ninja & Funny

Sv: Markträning / NH övningar

hej ett litet tipps köp tidningen häst focus jag har lite dålig fantasi och där finns det bra tipps om allt bla markarbete.
lycka till!

Lite olika tips på övningar kan man få om man går till biblioteket o kollar på deras NH-böcker. Annars kan man köpa någon grundbok eller film över internet, åka på cliniks, ta ut tränare etc, och glöm inte Google, alltid hittar man något.

Mycket bra att du tänker börja i rätt ände med din blivande häst. Stor eloge :bow:

Tack för tipsen, inga bra söknongar som ni/du gjort med roliga sidor? :idea:
Nej, man vill ju inte stressa sej fram då kommer man inte så långt.
Jag har gått på Valstadskolans inrikning Häst på gymnasiet. Men vi pysslade mest med ridning, det var ju ridlärare man ville bli om man gick där. (dock inte jag)
Funny har ju inte blivit hanterad på 3 månader sen jag vart där senast, (har vart valpledig).

Var där igår och då vart hon stessad och obekväm med att vara i stallet ensam, och blir rycktad och pysslad med, men idag så var det inget, hon var som hon vart innan. Lugn snäll och trevlig, vi vart ute på gårdsplanen och betade och det var underbart! :love:

index.php
Funny igår. :love:

Precis vad westernsaved länkade till tänkte jag också nämna. De sju lekarna är toppen:)

En bra bok med massor av nh-övningar från olika mer eller mindre framgångsrika människor är Lär känna din häst av Lesley Bayley. Den tittar jag titt som tätt i. den innehåller dessutom de sju lekarna (bland annat)

Sen finns det ju andra bra böcker på bibblan som går att spana genom.

Lycka till

Det finns hur mkt som helst man kan träna med lite fantasi :P! Tex att få hästen att gå upp för pallar och backa mellan bommar osv :)! Dock kan det vara bra om hästen kan backa och svänga, flytta fram och bakdel innan man ger sig på det ;)!

Men en grej jag tycker är väldigt viktig är att leda hästen "rätt". För mig innebär det att hästen ska gå bakom mig och vara utanför "mitt område". Det är iaf väldigt grundläggande tycker jag eftersom om hästen inte går rätt blir de andra sakerna mycket mer komplicerade.

Tja, nu svamlar jag på som bara den men att testa Parellis 7 lekar är en väldigt bra grund att stå på. Dock får man ju testa sig fram för att se vilka metoder som funkar på hästen :P

Det känns som att vi kommit någon vart idag,;)

Hon har blivit duschad av mej för första gången och det var även första gången på kanske 6 månader?.
Funny har blivit tryggare i min närvaro känner jag och hon låter mej ta på henne med handen överallt på kroppen.

:idea:Var på biblan idag och lånade 3 böcker, MR mina händer till dina, i harmoni med hästen och boken om horsemanship. med övningar och en massa fakta.

:confused:Om ni undrar varför jag skriver så mycket om allt i denna tråden så kommer detta bli min följetång angående mitt och Funnys liv och framsteg.

Jag har haft en häst innan Moonlight, mycket fin travare, hon fick elichios och blev jätte lustig, jag fick mej en riktig kick av henne i bröstkorgen så jag låg avsvimmad i en snödriva länge och väl, när jag kom till sjukhuset kom dom fram till att jag hade pungterat en lunga, knäckt 2 revben och fått en spricka i hjärtat.
Så jag sålde min häst och har inte vågat gå innom 10 meters radie ifrån dom på ca 3 år. Men Andrea fick mej till detta som jag gör nu med Funny. Tack Gummz, här kommer våra framsteg skrivas och ni som vill läsa och ge oss tips och råd, Tack!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar