Marksten i stallet?

N

noblesse

Hej! Har läst i ett annat forum att man kan ha marksten i stallet istället för betong. Är tacksam om det finns någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig.

Sv: Marksten i stallet?

noblesse skrev:
Hej! Har läst i ett annat forum att man kan ha marksten i stallet istället för betong. Är tacksam om det finns någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig.

det tror jag säkert man kan ha :) har för mig att äldre stall/ladugårdar kan ha det! :) ganska så snyggt också ;) en nackdel med betong e att betongen släpper med åren och ger betong damm, inte bra för känsliga hästar!

Vi har sk gråsuggor i vår stallgång (plattor i strl. ca 35*35*5 cm). Detta har vi för att vi inte kan gjuta en platta eftersom vi endast arrenderar marken som vi byggt på.
Och nej, jag kan inte komma på en enda nackdel med detta. Det är billigare, enklare, minst lika snyggt, halkfritt. Funkar super helt enkelt!!

Tack snälla för svaren. Ska se bara om byggmästaren = maken går med på det. Ha det bra!

Vilken byggmästare kan protestera över ett sådant förlag?:idea:

marksten? alltså betongplattor?
hmm... skulle ju vara bra.. vad ska man ha under då för att det ska bli stabilt tro?
Har just nu en lösdrift med fin sand som underlag, är en gammal hundgård... Bra för det släpper ju igenom kisset, men halmen trasslar in sig så jäkla mycket :p och blir nertrampad..

Man har börjat att använda asfalt i stall och ladugårdar . Det är tämligen halkfritt och dammar inte. När det gäller kostnad så blir det billigare än betong.

Gronda skrev:
Vi har sk gråsuggor i vår stallgång (plattor i strl. ca 35*35*5 cm). Detta har vi för att vi inte kan gjuta en platta eftersom vi endast arrenderar marken som vi byggt på.
Och nej, jag kan inte komma på en enda nackdel med detta. Det är billigare, enklare, minst lika snyggt, halkfritt. Funkar super helt enkelt!!
Hej igen!
Nu när jag tänker - kan det inte vara farligt för hästarna om nån platta kommer upp lite (de är ju så vassa) - det kan kanske bli otäcka sår på stakar`n om han/hon rullar sig? Vi tänkte kanske betong i boxarna och plattor i stallgången. Vad tycker du - har ni haft nån incident?

Vi har heller inte stenar i boxarna utan bara i stallgången. I boxarna har vi en sandbädd och sen spånbädd ovanpå, funkar kanon!
Har man ett rejält bärlager under stenarna tror jag dock inte risken är stor att stenarna flyttar sig så mycket...

Hur har ni gjort med bädden? Jag har läst mycket om olika sorters bäddar men hur gör man? Tacksam för svar!

Först ett bärlager, sedan "ridhussand", sedan är det bara att lägga in spån så fixar de flesta hästar en fin bädd alldeles på egen hand. Mockar ut till betet och fyller då på med ny sand om det behövs (kan bli lite gropar). Sen är det bara att börja om igen till hösten.
Sanden trampas till ganska snabbt, så det blandas inte med spånet om man själv/hästen inte är där och gräver. Man behöver iaf aldrig oroa sig för liggsår:smirk:

Det var ju praktiskt och mjukt för hästen. Det blir nog så hos mig också. Tack för den fina idén.

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
872
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama