Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Camarguehästarna, de brännmärks. Gårdens märke på vänster lår. Sen har de "id"-märkning på lite olika ställen beroende på om det är hingst eller sto. På hingstarna sitter det på vänster sida av halsen uppe vid mankammen ganska nära nacken. På stona kan det sitta på höger lår, vänster lår ovanför gårdsmärkningen. Jag har även sett de som märkt på vardera bärbensknölarna Id-märkningen är en bokstav och ett nummer. Bokstaven för året de är födda (M=2000, N=2001, O=2002 osv) och siffran för vilket föl i ordningen det året på den gården de var. Som min har M4, han föddes alltså 2000 och var det fjärde fölet på gården det året (10 april).
Det är väl mest raser som märks, tror inte att landsmärkning görs. Vad jag vet märks väl de flesta raser med sitt eget märke utom i Sverige där det är förbjudet med just brännmärkning (men vi har ju frysmärkning av vbl).
Hittade en sida (som jag tappade bort igen) med mängder av brännmärken på olika raser. Återkommer om jag hittar den (en tysk sida)
Danskfödda ponnyer brännmärks på vänster baklår med ett emblem som visar vilket rasförbund de tillhör, samt ett (tresiffrigt) nummer. Denna märkning varierar i tydlighet, jag har sett ponnyer där märkningen endast framträder efter rakning med rakhyvel, medan andra kan man se den tom på ponnyer i (vinter)päls.
Engelska New forestponnyer bränns på olika ställen, vanligast är vänster baklår eller i sadelstaden, varje uppfödare har ett eget emblem, alla olika brännmärken som finns inregistrerade hittar du här.
Jag tror att man brännmärkte shetlandsponnyer i Holland på vänster sidan på halsen förut. Finns dom som påstår att mitt ena sto ska ha det men det är fel, hon är däremot tatuerad i läppen, något som holländarna gör fortfarande.
Hästhantering
Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.