Märkning av häst...

lady_vip

Trådstartare
Har alltit velat märka mina hästar på ngt sätt (gärna synligt) "men det är ju bara travhästar" som ska märkas...

Har nu hört mig för och vad jag förstår så är det fullt tillåtet att frysmärka sin häst...? Vad registreras numret då?? Är inbiten hundmänniska och vi chippar eller tatuerar ju hundar, det är lag på det, detta reggas sedan hos in på hunden i (jag tror) SKKs dator... Skulle man då regga detta hos Ridsportförbundet...?

Eller det kanske inte är tillåtet, såg en artikel om det, men hann inte läsa ordentligt. Någon som har sina hästar märkta???

Vet inte var jag ska lägga denna tråd (flytta den om den ligger fel, snälla moderator).

//E

Sv: Märkning av häst...

Detta är tydligen det nya, men om jag vill märka min häst idag då...?

"Verket föreslår ytterligare fyra sätt att förbättra registreringen av hästar:

1. Varje häst ska få ett unikt id-nummer som ska användas i alla sammanhang, i chip- eller frysmärkningen, i passet, i avelsvärdering, registrering hos veterinären och vid slakt.

2. Varje behandling hos veterinär ska antecknas i passet. Passet ska kontrolleras vid slakt.

3. Från och med 2006 ska varje medicinsk behandling hos veterinär rapporteras individuellt till djursjukdatasystemet.

4. Man bör förbereda en central databas för landets samtliga hästar, något som EU kan komma att kräva. I dag bygger registreringen på ideella insatser från rasföreningar. Systemet är sårbart och uppfyller inte kraven på livsmedelssäkerhet. Ett centralt register som bygger på id-nummer skulle stärka hela hästnäringen, skriver Jordbruksverket i sin rapport, i hopp om att motivera branschen att acceptera mer skrivbordsarbete."

Utomlands är ju frysmärkning som identitetsmärkning ganska stort i t ex England. Där finns det iaf ett par företag som sysslar med det. De för då egna register över de hästar som är märkte. Dvs det finns inget centralt register.

Lite som de här nyckelbrickorna som finns att köpa (från företag som KeyBack etc). De har egna register, men får polisen in en nyckelknippa med en KeyBack bricka på så kontaktar de Keyback (eller vilket företag det nu är som brickan är ifrån). Dvs det är privata aktörer med sina egna register, men polisen och liknande vet var de ska vända sig. Problemet är ju om man tänker sig ett liknande system för hästar alla de som inte vet var de ska vända sig för att kolla en märkning, det är sällan hästar dyker upp på hittegodsavdelningen hos polisen liksom.

Om du idag chippar din häst hamnar chipnumret hos registraturen, och kanske i tillverkaren av chipets register (?), men det hamnar inte i någon centralorganisation. Och du kan chippa din häst utan att 'tala om' det för registraturen t ex.

Så du borde ju kunna frysmärka din häst med 'BERRA' om du vill det, och få det noterat i passet eller på identitetshandling och då hos registraturen med, men inte i något centralt register.

Du kan frysmärka din häst i "sadelstaden" syns inte när den är sadlad .

'Det finns även dom som bränner in en unik bokstavs kombination i hovväggen. Det är svårt att ta bort direkt utan måste växa ut med hoven, och det tar nästan ett år. Måste förnyas regelbundet, vet ej vem som gör det, men det är vanligt i utlandet.

Kan Chipmärka din häst.

I Danmark och många andra länder brännmärker man ju halvbloden.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, en del danska importer som jag har sett har varit märkta på både halsen och låret, medan andra bara har haft det på låret.

Leten skrev:
I Danmark och många andra länder brännmärker man ju halvbloden.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, en del danska importer som jag har sett har varit märkta på både halsen och låret, medan andra bara har haft det på låret.

Brännmärkning är förbjudet i Sverige av djurskyddsskäl. Förr fanns undantag för Triangelmärkning, men nu får du inte brännmärka då heller utan frysmärker.

Låter ju iofs sunt...
Brännmärker man fortfarande hästarna i andra länder?

Japp, har ett Danskt halvblod och hon är brännmärkt på låret (burrr vad ont det måste ha gjort, glad att det är förbjudet i Sverige).

Mvh/LG

Läste i lokaltidningen igår att det är tal om en lag på att chippa alla hästar från 2006 och framåt. Det verkar vara ett säkert och enkelt sätt att märka sin häst, kan du inte göra det ? Btw, om någon vet hur man går till väga för att chipmärka sin kuse så tala gärna om det, jag vill veta :)

Pansi skrev:
Läste i lokaltidningen igår att det är tal om en lag på att chippa alla hästar från 2006 och framåt. Det verkar vara ett säkert och enkelt sätt att märka sin häst, kan du inte göra det ? Btw, om någon vet hur man går till väga för att chipmärka sin kuse så tala gärna om det, jag vill veta :)

Man ringer en komb ID-kontrollant och chipmärkare. SH har listor. Har du inte pass men ska skaffa det är det väldigt smart att chippa i samband med ID-kollen för nya passet.

Min valack är chippad, lilldamen skulle varit chippad hon med men hon tänkte INTE få någon grov, äcklig spruta i halsen inte *kräk*

Chippet förs in med en grov spruta, de flesta hästar reagerar inte speciellt, möjligen rycker till. Chippet sätts i muskulaturen uppe mot mankammen och i början kan man ev känna en förhårdnad där det sattes in, men efter ett tag känner man ingenting.

Är det någon som vet vart man vänder sig för att få sin häst frysmärkt? Det är ju inte id-kontrollanterna som gör det. :confused:
Jag har ett föl som måste registreras i england och då krävs att den är både microchippad och frysmärkt. Dessutom är det rätt bråttom eftersom hon måste registreras i år.. Är lite ute i sista minuten. :o

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar