Märkliga mular?

Lycanthrope

Trådstartare
För över en vecka sedan blev ponnys mule väldigt knottrig, små små knottror. Jag ringde vet och frågade: Insekter sa han.

Hon var inte förändrad för övrigt på något vis, bara dessa knottror över mulen/läpparna. Det finns inget giftigt i hagen, däremot en hel del brännässlor på vissa stället i täta grupper.

Kan det vara de som ställer till det, eller insekter?
Jag avvaktade iaf och det försvann, nu är knottrorna borta men det syns fortfarande litegrann. Hon äter och dricker och har bra temp.

Men idag så var den andra hästen lite hård på mulen, inte som svullen eller så, utan huden var lite stelare. I övrigt bra temp och allmäntillstånd, äter och dricker. Vad kan det bero på?

Veterinär kommer på onsdag av andra anledningar så kan ju kika på det då med, för det bör väl inte vara akut?

Jag har blivit sådan hypokondriker över hästarna :o

Sv: Märkliga mular?

Min hade ngt sånt för ett par veckor sedan, klämde på med helosan bara, nu ser det bra ut.

Okej. Jag tog också på helosa och håller koll på det, verkar bättre redan idag!

Men vad kan det bero på? Sol? Brännässlor? Insekter gör väl inte huden stel, däremot knottrig som på ponnyn kanske.

När betet börjar närma sig marken, och de rotar runt med mulen nära jord så brukar den allt bli väldigt stel och torr. Helosan är nog ett bra förslag för att mjuka upp, knottror kommer sannolikt av bitande insekter.

Okej, inget att oroa sig för då :o:D

Mulen var redan bra idag men tog på helosan igen.
De har även bytt hage idag där det är mer gräs.

Blir det SÅ mycket knottror av insekter? Hela mulen var småknottrig på lillan, bara helt plötsligt. Och nu är de borta.

Du kanske vet varför stora pållan är knottrig på hals/bog också?
Det har regnat några dagar, jag tänkte regnskållor men hon tappar ingen päls eller så. Det är bara knottrigt, som bubbelplats i storlek/täthet ungefär.

Jga tror min pålla stoppat näsan i nån växt... hon är både matglad och nyfiken...

Ja våra täckeslösa hästar har bulor på bogen och delar av halsen, detta är resultatet av insekters framfart. Vår gammelman som har eksemtäcke har inga bulor what so ever, så här tycker jag saken talar för sig självt. Men de är rent ut sagt för :devil: nu, blinnigar stora som jumbojets är ju inte att leka med. Knott och mygg kommer fram direkt även om det regnar, så räcker det med ett aldrig så litet uppehåll eller att regnet avtar för att skiten ska vara där igen.

Jag som har eksemhäst har varit mycket bekymrad över den här sommaren, peppar, peppar så har gammelman inte visat tecken på symptom och jag håller tummar och tår för att det fortsätter så.

Hittade ett sto på grann-gården häromdagen som såg rejält solbränd ut på mulen.Skorpor,skorv och köttsår under.Pratade med grannarna om varför dom ej smörjt hästen när den uppenbarligen blivit solbränd.Dom såg ut som fån.Hästen såg absolut inte ut så dagen innan,och dom är bra hästmänniskor så jag tror dom. Hästen har inte sett ut så på hela sommaren tidigare,trots sol.Dagen jag hittade hästen sån var det molnigt,dagen innan likaså.Har varit tråkväder här länge nu.Giftig växt?? Såg inget i hagen i alla fall,tex alsikeklöver..

jaa du det kan det :P och annat mysko. min häst har "låtsas"regnskållor på bringan. det är inte skållor, det är för att flugorna biter

Gjorde precis likadant, han hade gått med näsan i någon växt som tydligen gett utslag. På med solHelosan och sedan fick det gå en vecka. Nu är de borta. Innan de försvann blev dock huden lite hårdare.

EXAKT så såg min ena pålle ut förra veckan...hux flux bara??? Det hade varit mulet någon dag så det var inte som hon hade bränt sig. Det var stora ruvor med sår under på hela nedre delen av mule och läppar. Såg för jäkligt ut!!! Har haft koll på hennes mule hela sommarn då hon har "rosa" mule,men det har inte varit något alls innan i sommar,då har det ändå varit mycket sol i långa perioder.
Har sökt igenom hagarna men inte hittat någon växt som kan tänkas vara boven?? Smörjde hursomhelst med ett jättelager Helosan-sol i några dagar och nu är det mycket bättre,det mesta av ruvorna har ramlat av och det är inga sår under tack och lov! Men det är ännu mera "rosa" under...Hoppas på molningt framöver då jag antar att huden är ganska känslig nu. Bara att smörja vidare. Men det är skumt...har aldrig sett något liknande tidigare,det kom över en dag.

Konstigt..Har nu släppt en av mina hästar som sällskap borta hos grannen i just den hagen.Hittade inga konstiga växter men har ändå smörjt denna hästen ordentligt i förebyggande syfte.

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 392
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 355
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 546
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka